Vil du være med til at sikre, at de danske ægteskabsbetingelser bliver påset for danske og internationale borgere? Ønsker du et stærkt samarbejde på tværs af faglighed og mulighed for at anvende dine sprogkompetencer i et fagligt aspekt! Så håber vi på at høre fra dig!
Sagsbehandlere til en vigtig samfundsopgave
Kontoret for Internationale ægteskaber er en specialiseret enhed, der skal sikre, at de danske ægteskabsbetingelser er opfyldt, når et internationalt par ønsker at blive viet i Danmark. Sagsbehandlerne skal sikre, at der ikke sker proformaægteskaber eller dokumentsnyd. En stor del af vores sager er fuldt oplyst ved modtagelsen og får en godkendelse med det samme. Den anden del af sagerne kræver yderligere undersøgelser, før afgørelse kan træffes.
Kom godt fra start
Vi forventer ikke, at du kan løse opgaverne fra dag et. Derfor sørger vi for, at du får en grundig oplæring, så du bliver klædt godt på til at kunne varetage opgaverne selvstændigt.
Sara, som er sagsbehandler i Team 3, fortæller om hendes opstart i kontoret:
”Min opstart som ny medarbejder i Internationale Ægteskaber har været en spændende rejse, hvor jeg fra start følte mig som en del af teamet. Jeg havde fra start en buddy, som satte mig ind i alt hvad der omhandler Internationale Ægteskaber. Gennem dedikeret vejledning og praktisk erfaring har jeg opnået en dyb forståelse for de juridiske og kulturelle nuancer, der er involveret i sagerne.
Jeg glæder mig altid til at komme på arbejde, fordi det både er sjovt og givende. Efter næsten to år hos Internationale Ægteskaber har jeg oplevet en stor personlig og faglig udvikling. Vi arbejder i teams og prioriterer faglig sparring højt, hvilket gør arbejdsdagen inspirerende og lærerig. Vi har et fantastisk kollegaskab, og man er altid omgivet af søde kollegaer, som er klar til en god snak”
Vi kan derudover love dig, at du får lov til at finde din indre detektiv frem, når du skal undersøge forskellige nationale og internationale databaser, og du får mulighed for at udbygge din faglighed og dine kompetencer inden for en spændende og anderledes del af Familieretshuset. Du vil blive en del af en kultur, hvor det psykiske arbejdsmiljø er i højsædet, og vi prioriterer faglig sparring og godt kollegaskab.
Stærke kompetencer på sigt
Du skal arbejde med at påse, at de danske ægteskabsbetingelser er opfyldt. Opgaverne spænder fra dokumenttjek af pas og id-kort, tjek af udenlandske skilsmisser, udarbejdelse af godkendelser til afholdelse af proforma-samtaler med de par, hvor det vurderes at være nødvendigt. Du vil skulle tilse, at parterne har lovligt ophold i Danmark samt sikre, at der ikke er sket misbrug af rettigheder.
Det er i alle vores arbejdsprocesser vigtigt, at du har et øje for detaljer og respekt for procedurer og arbejdsgange.
Du vil også få mulighed for at indgå i et bredt samarbejde med nationale og internationale interessenter, netværk og samarbejdspartnere. Det kunne fx. være gennem deltagelse i ERFA møder med landets kommuner eller dialogmøder med danske og udenlandske ægteskabsbureauer.
Opgaven er kompleks, og derfor har vi brug for sagsbehandlere, som har lyst til at opbygge kompetencerne til at kunne løse sagsbehandling i et internationalt perspektiv.
Fokus på floweffektivitet
Udover vores daglige drift, vil du også skulle være med til at drive og optimere vores processer. Vi arbejder efter Lean-principper for at sikre effektivitet og kontinuerlig forbedring i vores daglige arbejde.
Du vil derfor opleve, at kontoret har stort fokus på balancen mellem kvaliteten i arbejdet og effektiviteten for borgeren gennem både floweffektivitet og forbedringsmål.
Der er mange veje ind i jobbet
Du kan have en kontoruddannelse med speciale i offentlig administration eller have en professionsbachelor i samme eller anden relevant professionsbacheloruddannelse. Du kan også gennem din tidligere erfaring have opbygget gode forudsætninger for at kunne arbejde med de beskrevne arbejdsopgaver samt have sproglige kompetencer inden for tysk, engelsk, fransk, arabisk eller spansk. Det vigtigste er dog, at du:
- motiveres af en driftsorienteret tilgang med borgeren i fokus
- kan veksle mellem det selvstændige arbejde og samarbejdet med andre, herunder have evnen og lysten til at indgå i et team med åbenhed og en konstruktiv tilgang til feedback
- er klar til at tage del i at optimere og udvikle vores processer
- kan udtrykke dig klart i tale og skrift på dansk og engelsk
Kan du se dig selv som sagsbehandler hos kontoret for Internationale ægteskaber, så send os din motiverede ansøgning med CV, eksamenspapirer samt anden relevant dokumentation senest d. 8. januar 2025. Ansættelsessamtaler forventes afholdt den 13. og 14. januar 2025 med henblik på tiltrædelse 3. marts 2025.
Vi har flekstid, som kan anvendes under hensyntagen til arbejdets tilrettelæggelse.
Ønskes yderligere oplysninger om arbejdsopgaverne, er du meget velkommen til at henvende dig til funktionsleder Trine Rosenbæk-Berg på telefon 91 33 46 51.
Du kan også læse mere om Familieretshuset arbejdsopgaver her.
Ansættelsesområdet er Social- og Boligministeriet med tilhørende institutioner. Arbejdsstedet er Familieretshusets afdeling på rugårdsvej i Odense.
Du vil blive omfattet af Fællesoverenskomsten mellem Finansministeriet og Offentligt Ansattes Organisationer – Det Statslige Område (OAO-fællesoverenskomsten) med tilhørende organisationsaftale for kontorfunktionærer, laboranter og IT-medarbejdere (HK). Stillingen indebærer at man ansættes på disse vilkår, uanset anden uddannelsesbaggrund. Ansættelsen er betinget af, at du kan sikkerhedsgodkendes.
Vi ønsker en medarbejdersammensætning, der afspejler det omgivende samfund. Derfor opfordrer vi alle, uanset personlig baggrund, til at søge.
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Odense Kommune
-Virksomheden tilbyder:
Fastansættelse: fuldtid
-Arbejdsgiver:
Familieretshuset, Afdeling Odense, Rugårdsvej , 5000 Odense C
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 08-01-2025;
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6154673