Miljøstyrelsen søger en dygtig AC-medarbejder med et skarpt analytisk øje, økonomisk flair og som brænder for at gøre en forskel i den grønne omstilling.

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Vil du være med til at fremme omstillingen til en cirkulær økonomi og bidrage til at skabe et grønnere samfund? Motiveres du af arbejde på et område med stor politisk bevågenhed, og hvor der er behov for at være innovativ, nysgerrig og finde gode bæredygtige løsninger på komplekse problemstillinger? Så er du måske vores nye kollega i Miljøstyrelsens enhed for Cirkulær Økonomi og Affald.

Om Cirkulær Økonomi og Affald
I enheden Cirkulær Økonomi og Affald arbejder vi med at understøtte virksomheder, det offentlige og borgeres omstilling til en mere cirkulær økonomi, der kan bidrage til at mindske klimaaftrykket fra den danske affaldsproduktion. Det globale befolkningstal og vores samlede forbrug stiger, og konsekvensen er en stigende knaphed på ressourcer i verden. Affald skal derfor ses som en ressource, og er et vigtigt bidrag til at modvirke denne knaphed. Vores faglighed er i høj grad både inden for det affaldstekniske- og juridiske område, hvorfor opgaverne løses i tæt samarbejde faglighederne imellem. Der er mange EU-direktiver og forordninger på vores område, som vi er med til at understøtte implementeringen af.

I enheden Cirkulær Økonomi og Affald er vi godt 100 medarbejdere og tre kontorchefer. Enheden er organiseret i flere teams, som hver især er tilknyttet en funktionsleder.

Dine opgaver – Udvidet producentansvar på emballage, tekstiler og internationalt samarbejde
Vi er i fuld gang med at bidrage til implementeringen af en række store opgaver: Udvidede producentansvar på emballage, oprydningsansvar for en række engangsplastikprodukter, et nyt affaldstilsyn, nyt affaldsdatasystem og meget mere. Af samme årsag er vi også en enhed i rivende udvikling, som står over for nogle store organisatoriske forandringer fremmod 2025, hvor mange af de her nye regler skal træde i kraft. Du vil derfor komme ind i en dynamisk enhed og et dynamisk team, hvor der er mange bolde der skal holdes i luften. Vi er dog meget bevidste om, at de bedste teams også er de teams der trives både fagligt og socialt. Vi prioritere derfor at der er tid til faglig fordybelse, og at der er et rart og trygt arbejdsmiljø.

Som økonomi- og analysemedarbejder vil du være knyttet til Team Producentansvar. Du får her en todelt rolle.

Først og fremmest får du en central rolle i at drive implementeringen af producentansvar på emballage. Det er en historisk omorganisering af affaldssystemet, som skal medføre mere genbrug og genanvendelse af alt emballage og dermed bringe os tættere på en mere cirkulær økonomi. I alt forventes det, at mindst 42.000 virksomheder vil være omfattet.

For det andet vil du i et tæt samarbejde med ledelsen, bidrage til at styre enhedens økonomi. Du kommer således til at arbejde tæt på enhedsledelsen og du skal gerne have lyst til eller erfaring med at varetage opgaver inden for enhedens finanslovskonti, assistere dine kolleger i forbindelse med budgetlægning, udgiftsopfølgning mv.

Konkret vil du bl.a. komme til at varetage følgende arbejdsopgaver:

  • Være teamets analysemuskel og udarbejde forskellige samfundsøkonomiske analyser, økonomiske datakort og faglige vurderinger, blandt andet i forbindelse med implementeringen af de nye producentansvar for emballage og batterier.
  • Udbudsstyring ift. at styre projekter og analyser.
  • Interessentinddragelse- og varetagelse ifm. de mange nye regler og beslutninger vi skal implementere over de kommende år.
  • Vejlede borgere, kommuner og erhvervslivet.
  • Bidrage til enhedens økonomistyring fx kvartalsvise økonomiopfølgning, årsafslutning, evt. budgetanalyser og andre økonomiopgaver.
  • Håndtering af diverse ad hoc opgaver både i eget team og på tværs af enheden.
Vi lægger vægt på at have dialog med mange forskellige interessenter og på at yde god vejledning til virksomheder. Du skal derfor forvente at have en del kontakt ud ad til. Dialogen er også på engelsk, da vi ud over det internationale sektorsamarbejde har meget EU-samarbejde og kontakt til udenlandske virksomheder og myndigheder.

Vores forventninger til dig:
Vi søger AC-medarbejdere med en relevant samfundsvidenskabelig baggrund.; det kan være økonom, statskundskaber e.l. du kan være erfaren embedsmand fx med erfaring fra centraladministrationen, regioner eller kommuner, men du kan også være nyuddannet, der har lyst til at prøve kræfter med at arbejde i spændfeltet mellem faglighed og politik. Uanset erfaring får du tilknyttet en mentor, som vil støtte dig i at komme ind i fagområdet og i husets sagsgange.
Vi er på udkig efter en kollega, der kan sætte hak ved en eller flere af følgende:

  • Arbejder selvstændigt, struktureret og understøtter en høj kvalitet i dine og teamets leverancer.
  • Er analytisk stærk og grundig i din identifikation af problemstillinger.
  • Er en dygtig formidler, der er god til at formulere sig skriftligt og mundtligt på både dansk og engelsk og har evnen til at omsætte komplekse faglige sager til let forståelig rådgivning.
  • Kan lide at arbejde med komplicerede problemstillinger, der ofte har et teknisk og politisk ophæng.
  • Er tryg ved at arbejde med og god til at sætte sig ind i forskellige it-programmer særligt Excel.
  • Er en holdspiller, der med nysgerrighed og proaktivitet tager ansvar for den fælles og tværfaglige opgaveløsning.
  • Interessere dig for politik og politiske beslutningsprocesser fx inden for miljø- og klima.
Vi forventer endvidere, at du har et godt humør og er omstillingsparat, dynamisk og arbejdsom. Du trives med mange opgaver, der til tider skal løses i et højt tempo, og hvor nogle vil være rutineprægede og andre vil kræve fordybelse og analytisk sans. Dine kolleger er fagligt kyndige og vi videndeler og sparrer meget med hinanden. Derudover sætter vi pris på en hyggelig snak over kaffen, og vi prioritere at skabe et trygt, sjovt og rart arbejdsmiljø, hvor vi kommer hinanden ved og hjælper hinanden når der er travlt.

Løn og ansættelsesvilkår
Løn- og ansættelsesvilkår er i henhold til den til enhver tid gældende overenskomst mellem Skatteministeriet og en række Akademiker-organisationer for akademikere i staten (Akademiker-overenskomsten).

Ansættelsesområdet er Miljøministeriet med tilhørende institutioner. Tjenestestedet vil være på Tolderlundsvej 5, Odense.

Yderligere oplysninger
Hvis du vil vide mere, er du velkommen til at kontakte kontorchef Nina Espegård Hassel på
tlf. 24 83 63 79 (dog ikke i uge 27 og uge 29) eller funktionsleder Thomas Bangsgaard Vestergaard på tlf. 30 89 26 35.

Sådan søger du stillingen
Du søger stillingen online ved at sende din ansøgning, CV og eksamensbevis m.m. senest
den 6. august 2023. Vi forventer at afholde samtaler i uge 33.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Odense Kommune

-Virksomheden tilbyder:

-Arbejdsgiver:

MILJØSTYRELSEN, Tolderlundsvej 5, 5000 Odense C

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 06-08-2023; - ansøgningsfristen er overskredet

Ved skriftlig henvendelse: https://candidate.hr-manager.net/ApplicationInit.aspx?cid=5001&ProjectId=170434&DepartmentId=6161&MediaId=3648&SkipAdvertisement=true

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5862810

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet