BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet
Vil du være med til at understøtte omstillingen til en cirkulær økonomi og bidrage til at skabe et grønnere samfund? Synes du det kunne være interessant at omsætte komplekse nationale og internationale love i konkrete regler og bestemmelser der giver mening for borgere og virksomheder? Er du skarp til forvaltningsret, god til at løse og rådgive om juridiske problemstillinger, og motiveres du af at arbejde på områder med stor politisk bevågenhed? Så er du måske vores nye kollega i Miljøstyrelsens enhed for Cirkulær Økonomi og Affald.
Om enheden ’Cirkulær Økonomi og Affald’
Det globale befolkningstal er voksende og vores samlede forbrug er stadigt stigende. Konsekvensen er en øget knaphed på ressourcer i verden. Vi er derfor nødt til at gentænke og omlægge vores forbrugskultur så den bliver mere bæredygtig. Denne dagsorden er netop helt central for vores arbejde i ’Cirkulær Økonomi og affald’, hvor vi hver dag bidrager til at fremme genbrug, forebygge overforbrug og få den maksimale værdi ud af vores affald.
Enheden Cirkulær Økonomi og Affald har godt 100 medarbejdere og 3 kontorchefer. Enheden er organiseret i flere teams, der er tilknyttet en af de 6 funktionsledere. Meget af vores arbejde er drevet af EU-retsakter, hvor en af vores vigtigste opgaver består i at understøtte en juridisk korrekt implementering af direktiver og forordninger. Dette udmønter sig bl.a. ved udarbejdelse af bekendtgørelser og faglig understøttelse af departementets lovarbejde.
Dine opgaver
Som vores nye kollega vil du blive tilknyttet vores teams for hhv. affaldsforebyggelse, producentansvar og plastik og tekstil. Disse teams består tilsammen af ca. 30 medarbejdere – herunder 4 andre jurister og to funktionsledere, hvor af den ene er jurist.
Vi søger således en femte jurist til teamet, der primært skal sidde med opgaver tilknyttet producentansvaret på elektronikaffald samt batterier og implementeringen og den efterfølgende understøttelse af det kommende udvidede producentansvar for emballage. Sammenfaldende for de nævnte områder er, at de er nye og i konstant udvikling grundet en stor politisk bevågenhed. Du vil derfor opleve at to dage sjældent vil være ens.
Konkret vil du bl.a. komme til at varetage følgende arbejdsopgaver:
- Udarbejdelse af faglige bidrag ifm. besvarelse af bestillinger til departementet for at understøtte deres ministerbetjeningen.
- Udarbejdelse af bidrag til departementets regeludvikling.
- Udarbejdelse af diverse juridiske notater og vurderinger som led i den løbende forvaltning og udvikling af Miljøstyrelsens opgaver fx ift. statsstøtteregler, forvaltningslov o.l.
- Vejlede borgere, kommuner og erhvervslivet.
- Generel juridisk kvalitetssikring og sparring i de to teams.
Vores forventninger til dig:
Du skal være uddannet cand. jur. eller cand.merc.jur. Det vil være en fordel, hvis du har erfaring fra centraladministrationen og kendskab til miljøretten og/eller EU-lovgivning og –beslutningsprocesser, men det er ikke et krav. Du vil under alle omstændigheder få tilknyttet en mentor, som vil støtte dig i at komme ind i reglerne på dit område.
Vi forventer, at du:
- Har et højt fagligt niveau, arbejder struktureret og tør drage juridiske konklusioner pba. dine analyser.
- Er systematisk og grundig i din identifikation af problemstillinger og sikring af den juridiske kvalitet.
- Er en dygtig formidler, der er god til at formulere sig skriftligt og mundtligt på både dansk og engelsk og har evnen til at omsætte kompleks lovgivning til let forståelig rådgivning og konkrete løsninger i praksis.
- Er nysgerrig og kan lide at nørde med komplicerede juridiske problemstillinger, der ofte har et teknisk ophæng.
- Er løsningsorienteret og trives med opgaver under stadig forandring.
- Er en holdspiller, der proaktivt tager ansvar for den fælles og tværfaglige opgaveløsning.
Om Miljøstyrelsen
Miljøstyrelsen er en del af Miljøministeriet og myndighed på miljø- og naturområdet. Vi arbejder for rig natur, rent vand, sikker kemi og grøn produktion. Vores kerneopgave er at omsætte natur- og miljølovgivningen til virkelighed, og målsætningen er at balancere hensynene til både beskyttelse og benyttelse.
Miljøstyrelsen er landsdækkende og har ca. 1100 medarbejdere. Styrelsens hovedkontor med ca. 700 arbejdspladser har til huse i Odense. Vi er en organisation, der bygger på et stærkt, fagligt fundament, og hvor nye og erfarne medarbejdere arbejder, skaber og lærer sammen. Det er en fælles ambition at skabe grobund for en sjov og spændende hverdag med en rig idékultur og en arbejdsplads, der er en af statens bedste. Og det er ambitionen at gøre det samtidig med, at vi har øjne og ører på natur og miljø i Danmark.
Løn og ansættelsesvilkår
Tjenestestedet vil være på Tolderlundsvej 3-5, Odense.
Løn- og ansættelsesvilkår er i henhold til den til enhver tid gældende overenskomst mellem Finansministeriet og en række Akademikerorganisationer for akademikere i staten (Akademiker-overenskomsten). Ansættelsesområdet er Miljøministeriet med tilhørende institutioner.
Yderligere oplysninger
Hvis du vil vide mere, er du velkommen til at kontakte kontorchef Nina Espegård Hassel på tlf.
24 83 63 79 eller funktionsleder Thomas Bangsgaard Vestergaard på tlf. 30 89 26 35.
Sådan søger du stillingen
Du søger stillingen online ved at sende din ansøgning, CV og eksamensbevis m.m. senest
d. 17/9 2023.
Vi planlægger at holde samtaler d. 20/9 2023.
Du kan forud for en evt. samtale blive bedt om at udfylde tests og/eller forberede en case.
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Odense Kommune
-Virksomheden tilbyder:
-Arbejdsgiver:
MILJØSTYRELSEN, Tolderlundsvej 5, 5000 Odense C
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 17-09-2023; - ansøgningsfristen er overskredet
Ved skriftlig henvendelse: https://candidate.hr-manager.net/ApplicationInit.aspx?cid=5001&ProjectId=172064&DepartmentId=6161&MediaId=3648&SkipAdvertisement=true
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5902071