BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet
Kunne du tænke dig at være en del af et dynamisk team, hvor man gennem samarbejde på tværs, støtter den unge til at opnå selvforsørgelse gennem uddannelse eller beskæftigelse? Vil du være en del af den håndholdte indsats, som har til formål at understøtte forvaltningens kerneopgave om, at få flere unge i uddannelse og job, og brænder du for at arbejde ud fra den unges forudsætninger, drømme og ressourcer? Så er du måske vores nye kollega.
Beskæftigelsesindsatser for Unge søger 3 mentorer til en beskæftigelses- og uddannelsesrettet indsats
Med afsæt i vores kerneopgave om at få flere i uddannelse og beskæftigelse, ydes der i afdelingen en beskæftigelsesrettet mentorindsats jf. LAB §167, hvor det overordnede formål er at kvalificere den unge til at kunne deltage relevant i uddannelses-, beskæftigelses- og virksomhedsrettede indsatser. Formålet med mentorindsatsen er således at styrke den unges mulighed for at opnå og/eller fastholde deltagelse i disse. Der er tale om en støttende og håndholdt indsats, hvor du, som mentor, skal have fokus på at arbejde ud fra de mål- og delmål, som fastsættes i et tæt samarbejde med den unge og dennes uddannelsesrådgiver.
Målgruppe
Målgruppen er uddannelses- og aktivitetsparate unge i alderen 18-29 år. Det er unge med psykisk sårbarhed, psykiatriske diagnoser, misbrug samt andre sociale og komplekse udfordringer. Mentorbevillingen vil, som udgangspunkt, have en varighed af 26 uger med 1 time ugentligt. Denne kan forlænges efter en individuel og konkret vurdering af uddannelsesrådgiver.
Dine centrale arbejdsopgaver vil være
Mentorindsatsen skal ses, som et supplement til den aktive beskæftigelsesindsats og vil have til formål at understøtte de unge i overgangen mod beskæftigelse og uddannelse ved etableringen og fastholdelsen af daglige strukturer og stabilisering af fremmøde. Dette fx ved at ledsage til samtaler internt i forvaltningen, at ledsage til samtaler ved eksterne samarbejdspartnere, som psykiatri og misbrugsbehandling samt yde støttende og motiverende samtaler om den unges individuelle vej til beskæftigelse og uddannelse. Dette kan fx være afholdelse af motiverende samtaler med anvendelse af ABC-strategien, støtte til helbredsmæssig afklaring, herunder kontakt til egen læge og psykiatri samt støtte til struktur i dagligdagen, herunder støtte til overblik over økonomi, boligforhold mv.
Om dig
Vi ønsker en medarbejder, der
- har en socialfaglig eller anden relevant uddannelsesbaggrund
- har erfaring i arbejdet med psykiske sårbare og udsatte unge
- er tydelig og kan bevare helhedsperspektivet i samarbejde med den unge
- har erfaring med at arbejde beskæftigelses- og uddannelsesrettet med unge, som har andre problemer udover ledighed
- kan arbejde systematisk med opgaven og ser effektmål, som en styrke
- kan motivere, inspirere – og være med til at udvikle nye metoder
- kan kommunikere klart på skrift og i tale
- kan motivere og inspirere
- har forståelse for at arbejde i en politisk styret organisation under hensyntagen til organisationens mission, vision og strategi
Som ansat i Beskæftigelsesindsatser for Unge vil du opleve en bred samarbejds- og kontaktflade, der er afgørende for, at samarbejdet med og omkring borgeren lykkedes. Eksternt vil du skulle arbejde tæt sammen med offentlige myndigheder, som f.eks. psykiatri, uddannelsesinstitutioner og virksomheder. Internt i Beskæftigelses- og Socialforvaltningen vil du skulle samarbejde og sparre med myndighedssagsbehandlere, misbrugsbehandlingen, kontaktpersoner, bostøtter og jobkonsulenter mv.
Beskæftigelsesindsatser for Unge hører til i området Uddannelse 3 i Beskæftigelses- og Socialforvaltningen og har til formål at støtte unge på vejen til uddannelse og beskæftigelse. Området består af flere relevante fagligheder, som har et tæt, dagligt samarbejde både internt og eksternt. Du vil blive en del af en dedikeret og faglig medarbejdergruppe med erfaring inden for psykiatri og udsatte unge.
Om os
I Beskæftigelses- og Socialforvaltningen er det fælles ungeperspektiv forpligtende. Derfor arbejder vi ud fra 3 bærende principper, som vi skal efterleve i vores arbejde med de unge.
- Vi opgiver aldrig en ung
- Vi giver alle unge valgmuligheder
- Vi er sekundære i de unges liv
Stillingen giver mulighed for at få indblik i Odense Kommunes forvaltning og organisation, ligesom du har mulighed for personlig udvikling i et spændende og selvstændigt job – på Fyns største arbejdsplads.
Løn- og ansættelsesvilkår
Der er tale om stillinger på 37 timer ugentligt med fleksibel arbejdstid. Tiltrædelse er snarest muligt eller senest den 1. august 2023.
Løn- og ansættelsesvilkår er i henhold til gældende overenskomst mellem KL og den forhandlingsberettigede organisation.
Vil du vide mere?
For yderligere oplysninger om stillingen, er du velkommen til at kontakte afdelingsleder Henriette Møller Madsen på 24 61 53 62, hrtmd@odense.dk eller afdelingsleder Charlotte Illum på 61 61 15 74, cdi@odense.dk. Send gerne en sms eller mail, og du vil blive kontaktet.
Du kan læse mere om Odense Kommune, som arbejdssted og om forvaltningen på Odense Kommunes hjemmeside. Her kan du også læse meget mere om vores beskæftigelsespolitik, vores strategi for mødet med borgeren og vores uddannelsesstrategi.
Det praktiske
Ansøgningsfristen er mandag, den 12. juni 2023. Samtaler forventes afholdt i uge 25.
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Odense Kommune
-Virksomheden tilbyder:
-Arbejdsgiver:
Odense Kommune, Vindegade 18, 2., 5000 Odense C
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 12-06-2023; - ansøgningsfristen er overskredet
Ved skriftlig henvendelse: https://odense.emply.net/recruitment/vacancyApply.aspx?publishingId=6de60042-4f91-44fb-8d88-d73d8dd08173
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5841203