Ny digital postkasse er for anden dag i træk nede

Lige nu skal man tilgå e-Boks eller borger.dk, hvis man vil tjekke tjekke korrespondancen fra det offentlige. Det skyldes problemer med den nye digitale postkasse mit.dk.
Profilbillede
dato

Siden Mit.dk gik i luften i mandags er sitet kun stødt ind i problemer. 

Der er problemer med teknikken, og det gør at det er umuligt for brugere at logge ind på sitet. 

Mit.dk er danskernes nye digitale postkasse, og sitet giver danskerne adgang til deres digital post fra det offentlige, fra virksomheder og organisationer.

På Mit.dk’s hjemmeside fremgår det at tjenesten er ramt af problemer. 

Det er firmaet Netcompany, der står bag løsningen, og til Ritzau oplyser firmaet, at man arbejder på højtryk for at løse problemet. Men der er ikke nogen tidshorisont for, hvornår driften er normaliseret.

“Desværre har vi oplevet login-problemer før på mit.dk og det betyder, at vi for en sikkerheds skyld har lukket ned for adgangen,” udtaler partner i Netcompany Thomas Demant i en skriftlig kommentar.

Den nye digitale løsning

Netcompany vandt i 2020 udbuddet om at stå for opgaven med at levere en digital postkasse - en opgave, som e-Boks hidtil har stået for.

Netcompany gør alt, hvad de kan for at få Mit.dk op og køre igen. 

“Der arbejdes på højtryk i forhold til at få rettet fejlen i mit.dk og komme tilbage i produktion,” siger partner i Netcompany Thomas Demant i en skriftlig kommentar.

Men danskerne skal ikke være bekymret for ikke at kunne modtage eller læse deres digital post fra det offentlige. 

For det stadig muligt at tilgå den digitale post hos e-Boks og borger.dk.

Oprindeligt skulle Mit.dk have været taget i brug 30. november sidste år. Men premieredatoen blev udsat for at være sikker på, at systemet var helt klart.

Tanken med den nye digitale postløsning Mit.dk er, at man bedre skal kunne integrere andre former for digital kommunikation.

For eksempel kan man betale regninger direkte fra mit.dk. Der er også kalenderfunktioner, så man kan holde styr på sine aftaler og tider hos eksempelvis læger og tandlæger.

Foruden det offentlige har en række fagforeninger, forsikringsselskaber og forsyningsselskaber lavet aftaler med Mit.dk.

Har du spørgsmål eller brug for hjælp til Mit.dk, er din nærmeste hjælp hos Odense Kommune, du kan læse mere om MitID og få hjælp til opsætningen af MitID her. 

Kilde: Ritzau