Ledende stilling indenfor strategisk kommunikation og ledelse i Beskæftigelses- og Socialforvaltningen i Odense

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Skal du være med til at fortælle den gode historie til byens borgere og medarbejdere i forvaltningen - om en forvaltning med store og for Odense afgørende opgaver i en tid fyldt med forandringer? Er du sublim udi strategisk kommunikation, der er politisk responsiv og i tråd med forvaltningens kerneopgave? Har du journalistiske kompetencer, politisk tæft og trives tæt på de politiske beslutningsprocesser? Og brænder du for ledelse og for at skabe gode rammer for opgaveløsningen, så dygtige medarbejdere kan bidrage til gode resultater, trives og udvikle sig? Er svaret ’ja’, kan du meget vel være vores kommende leder af afdelingen Kommunikation & International Community Odense i Ledelsessekretariatet i Beskæftigelses- og Socialforvaltningen.

Beskæftigelses-, uddannelses- og socialområdet er i konstant udvikling og står over for store forandringer. Regeringens ekspertgruppe på beskæftigelsesområdet har præsenteret sine anbefalinger, og reformer af sygedagpenge- og kontanthjælpsområdet er allerede på vej. På socialområdet er Barnets lov under implementering, og økonomien udfordrer kommunerne landet over. Målet og kerneopgaven er klar: Flere borgere skal i job og uddannelse. Og de borgere som ikke kan selv, står forvaltningens medarbejdere klar til at hjælpe.

Om jobbet
For bedst at kunne understøtte forvaltningens arbejde, søger vi en dygtig leder til afdelingen Kommunikation & International Community Odense (ICO) i Ledelsessekretariatet.  Ledelsessekretariatet har til opgave at understøtte den politiske og administrative ledelse i forvaltningen. Du skal derfor sammen med dine medarbejderne i afdelingen, ledergruppen i Ledelsessekretariatet og kolleger i staben understøtte opgaveløsningen i tæt samarbejde med hele organisationen. Du vil møde en travl hverdag, hvor der ofte på en gang skal tages imod opkald fra journalister, skrives en tale til rådmanden og rådgives om den kommunikative linje.

Kommunikation & ICO består af to teams. ICO understøtter Odenses vækst ved at assistere virksomheder i at tiltrække, modtage og fastholde højtkvalificerede internationale medarbejdere. ICO tilbyder individuel vejledning til medarbejderne og deres familier, og arrangerer events for målgruppen. Kommunikation hjælper med at sprede kendskabet til forvaltningens arbejde og styrke den interne vidensdeling. Kommunikation arbejder også med informationsmateriale til virksomheder og borgere, udvikling af det helt borgernære sprog i afgørelser, indkaldelser mm., strategisk rådgivning, pressehåndtering, forvaltningens sider på odense.dk, hjemmesider om forvaltningens tilbud, medarbejderportalen og sociale medier.

Kommunikation & ICO består ud over lederen af 5 kommunikationskonsulenter, 3 konsulenter i ICO og en studentermedhjælper.

Du skal som leder i Kommunikation & ICO både være personaleder og udførende på en række opgaver inden for særligt pressehåndtering.  

Om dig
Vi forventer, at du har flere års solid erfaring inden for strategisk kommunikation og at du færdes hjemmevant i en politisk verden. Det er desuden en fordel, hvis du tidligere har haft ledelsesansvar.

Du mestrer det journalistiske, kommunikative og strategiske håndværk, og du formår at eksponere vores strategier, politikker og indsatser i medierne og bidrage til at forankre det internt i forvaltningen. Strategisk kommunikation i brændpunktet mellem presse, forvaltning og politikere er din kernekompetence. Du har erfaring med kommunikationsopgaver på højt niveau, så vi troværdigt får fortalt de mange gode historier om forvaltningens arbejde.

Du har et internationalt udsyn, en interesse i byens udvikling og vækst samt et blik for hvordan internationale medarbejdere og talenter kan bidrage positivt hertil.

Som leder af Kommunikation & ICO får du ansvar for at:

  • Formidle forvaltningens gode historier til regionale og landsdækkende medier
  • Agere som strategisk sparringspartner for det øverste politiske og administrative niveau – f.eks. ved deltagelse på rådmandsmøde og operativt kommunikationsmøde
  • Understøtte driften med kommunikativ bistand og presserådgivning
  • Formulere budskaber (artikler, pressemeddelelser, oplæg, debatindlæg mv.)
  • Tænke strategisk og agere proaktivt i forhold til at kommunikere vores budskaber i forvaltningen og eksternt via opsøgende arbejde i medierne
  • Understøtte forståelsen for forvaltningens strategiske retning blandt ledere og medarbejdere
  • Understøtte International Community Odenses arbejde med at assistere virksomheder i at tiltrække, modtage og fastholde højtkvalificerede internationale medarbejdere
Vores forventninger
Du kan se og bringe medarbejdernes kompetencer i spil – både individuelt og sammen med deres kolleger, samt identificere udviklingsperspektiver for den enkelte medarbejder, teams og afdelingen.
Du er samtidig i stand til at motivere dine medarbejdere i en hektisk hverdag ved at skabe struktur, retning for og mening med arbejdet.
Du evner at skabe  psykologisk tryghed og en høj trivsel, og forstår vigtigheden af at være tilgængelig, lyttende og klar på at hjælpe fagligt dygtige og selvstændige medarbejdere. Og så har du lyst til at blive en del af en afdeling med en uformel omgangstone og masser af humor.  

I tilspidsede og hektiske situationer evner du at holde hovedet koldt og træffe hurtige og gennemtænkte beslutninger. Du forbliver motiveret under omskiftelige og krævende arbejdsvilkår, hvor situation og forventninger kan ændres fra time til time, og formår at veksle mellem forskellige tempi.
Du har måske endda erfaring med en stor politisk ledet organisation, kan stå i krydspres og evner at være gatekeeper på en god måde. 

Hvem er vi?
Lederstillingen er forankret i afdelingen Kommunikation & International Community Odense, som er en del af Ledelsessekretariatet med ca. 50 medarbejdere i tre afdelinger. Du bliver derfor en del af en ledergruppe med tre ledere og sekretariatschefen, som du i det daglige refererer til.  Du vil også være en del af ledergruppen i staben. Staben består udover Ledelsessekretariatet af Økonomi og Digitalisering & Data.

Vil du vide mere?
Du kan kontakte sekretariatschef Jan Grove Korsholm på 30 51 62 80 for yderligere information om stillingen.

Løn- og ansættelsesvilkår
Løn- og ansættelsesvilkår i henhold til gældende overenskomst mellem KL og den forhandlingsberettigede organisation.
Ansættelse pr. 1. november 2024.

Det praktiske
Der er ansøgningsfrist den 8. september 2024.
Vi forventer at afholde 1. samtale den 17. september 2024 og 2. samtale den 24. september 2024.
Vi gør opmærksom på, at der i rekrutteringsforløbets sidste fase kan indgå både en personprofilanalyse og indhentning af referencer. Der vil til begge samtaler være løsning af en case.

Om Beskæftigelses- & Socialforvaltningen
Beskæftigelses- & Socialforvaltningen arbejder hver dag på at få flere odenseanere i job og uddannelse. Det er vores kerneopgave, og vi løser den med et fast fokus på effekten – vi gør det, der virker. Forvaltningens opgaver spænder bredt, og de cirka 1400 ansatte arbejder med bl.a. jobformidling, udbetaling af ydelser, stofbehandling og tilbud til socialt udsatte. Opgaverne er vidt forskellige, men alle medarbejdere er med til at gøre en forskel, både for den enkelte borger og for hele Odense, ved at sikre at flere kommer i uddannelse og job, og at flere odenseanere er sunde og trives. Du kan læse mere om Odense Kommune som arbejdssted og om forvaltningen på www.odense.dk.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Odense Kommune

-Virksomheden tilbyder:

-Arbejdsgiver:

Odense Kommune, Skulkenborg 1, 5000 Odense C

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 08-09-2024; - ansøgningsfristen er overskredet

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6098621

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet