Led et dedikeret team i styrket tilsyn af affaldstransport-indstand på tværs af grænser

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Brænder du for at styre et komplekst projekt med høje ambitioner og mange aktører. Og har du mod på at drive faglig ledelse af en gruppe dedikerede og engagerede medarbejdere? Så er du måske vores nye funktionsleder i et nyoprettet tilsynsteam i Miljøstyrelsens enhed for Affald og Data. Du bliver en del af et engageret hold, hvor vi brænder for at føre tilsyn med transport af affald ind og ud af Danmark og dermed sikre, at affald bruges som en ressource på tværs af landegrænser.

Opgaver i enheden og organisering
I enheden Affald og Data arbejder vi for at understøtte private virksomheder, offentlige myndigheder og borgernes omstilling til en mere cirkulær økonomi, der kan bidrage til at mindske klimaaftrykket fra den danske affaldsproduktion. Der er en stigende knaphed på ressourcer i verden. Affald skal ses som en ressource og er et vigtigt bidrag til at modvirke denne knaphed. Vores faglighed er i høj grad både inden for det affaldstekniske og juridiske område. Fra 2025 skal enheden som led i politisk aftale om grøn affaldssektor og cirkulær økonomi implementere en lang række tilsynsopgaver i regi af det styrkede affaldstilsyn. Vi skal blandt andet klassificere affald, føre administrative og fysiske tilsyn med virksomheder og transporter af affald. Vi er i fuld gang med at gøre os klar til disse opgaver.

Enheden har ca. 75 medarbejdere, fem funktionsledere og tre kontorchefer. Vi er organiseret i flere teams med hver sin funktionsleder.

Styrket affaldstilsyn med grænseoverskridende transport af affald
Affald er i mange tilfælde en værdifuld ressource, som handles mellem aktører i forskellige lande. Det er blandt andet FN’s Basel konvention og EU’s Transportforordning, som regulerer transport af affald mellem lande. Når affald transporteres ind og ud af Danmark, er der regler og anmeldelsesordninger, som skal sikre, at affaldet bliver behandlet sundheds- og miljømæssigt forsvarligt og efter bedste tilgængelige teknikker. Miljøstyrelsen kontrollerer og håndhæver, at reglerne på området overholdes ved at føre tilsyn med transporter af affald, der krydser de danske grænser.

Det er i den politiske aftale om grøn affaldssektor og cirkulær økonomi fra 2022 besluttet at styrke tilsynet med import og eksport af affald. Miljøstyrelsen skal derfor fra 2025 opjustere antallet af både administrative og fysiske tilsyn med import og eksport af affald. Miljøstyrelsen har medio 2024 oprettet et nyt team af dedikerede tilsynsmedarbejdere, som skal løfte denne opgave.

Din rolle som funktionsleder
Du vil som funktionsleder skulle stå fagligt i spidsen for dette team. Vi er pt. i en opstartsfase, hvor teamet løbende bemandes i takt med, at opgaverne implementeres. Du skal regne med at blive faglig leder for et team på ca. ti medarbejdere, når den endelige bemanding er på plads. Du kommer desuden til at spille en afgørende rolle i organiseringen af teamet og i onboarding af dine nye kolleger. Pt. bemandes teamet af fire medarbejdere og tre studentermedhjælpere, men vi regner med at skulle rekruttere løbende i 2025.

Affald og Data er i øvrigt i gang med at implementere en tværgående organisering af det styrkede affaldstilsyn, og du vil som funktionsleder for tilsyn med import og eksport af affald også spille en rolle i forhold til denne organisering.

I det daglige vil du have meget kontakt med vores import/eksport-team, som arbejder med den generelle administration af reglerne for import og eksport af affald (herunder anmeldelsesordningen), og du kommer til at arbejde tæt sammen med de to funktionsledere i dette team.

Ved siden af den faglige ledelse af dit team, vil du sammen med vores tre kontorchefer og de andre funktionsledere indgå i den daglige ledelse af hele enheden. Derudover vil du også have egne sager relateret til teamets tilsynsopgaver.

Dine opgaver som funktionsleder består bl.a. i:

  • Faglig understøttelse af styrket affaldstilsyn inden for import og eksport af affald, herunder planlægning og udførelse af både administrative og fysiske tilsyn.
  • Faglig ledelse og sparring med dit team.
  • Klargøre faglige sager særligt inden for dit ansvarsområde til direktion/departement. Sagerne kræver typisk koordinering med flere fagenheder i Miljøstyrelsen.
  • Sikre hensigtsmæssig driftsplanlægning.
Administrative enhedsopgaver, herunder:

  • Stillingtagen til arbejdsprogrammer og løbende økonomisk overblik.
  • Input til strategisk- og organisatorisk udvikling af teamet og enheden.
  • Løse ad-hoc-sager.
Kvalifikationer
Du skal have en relevant uddannelse; det kan både være som generalist eller med teknisk eller juridisk baggrund. Din specifikke baggrund er ikke afgørende for os, men det er afgørende, at du har mod på og brænder for tilsynsopgaven. Det er en fordel, hvis du i tidligere stillinger har erfaring med udførsel og implementering af tilsynsopgaver og/eller har erfaring med at arbejde i en politisk styret organisation.

Derudover forventer vi, at du:

  • Er god til at strukturere opgaver, bevare overblikket over komplekse opgaver og holde fokus på resultater.
  • Trives i en hverdag med mange opgaver og et miks af både udgående og administrative opgaver.
  • Har flair for både mundlig og skriftlig kommunikation.
  • Er analytisk skarp.
  • Kan formidle kompliceret stof på en overskuelig måde.
  • Har gode samarbejdsevner.
  • Er beslutningsdygtig og har god dømmekraft.
  • Er udadvendt og kontaktskabende.
  • Er en holdspiller, der vægter samarbejde, vidensdeling og holdånd højt.
  • Er god til at skabe løsninger, der er enkle og fagligt korrekte.
  • Ser muligheder i digitalisering og ny teknologi.
Vi er på udkig efter en kollega, der har et godt humør og er omstillingsparat, dynamisk og arbejdsom. Du trives med mange opgaver, der til tider skal løses i et højt tempo, og hvor nogle vil være rutineprægede og andre vil kræve fordybelse og omhu. Det er afgørende for os, at vores nye funktionsleder aktivt bidrager til en fortsat høj trivsel samt et fagligt og socialt velfungerende samarbejdsklima i enheden.

Løn- og ansættelsesvilkår
Løn- og ansættelsesvilkår er i henhold til den til enhver tid gældende overenskomst mellem Skatteministeriet og en række Akademiker-organisationer for akademikere i staten (Akademiker-overenskomsten) samt i henhold til Miljøstyrelsens lokalaftale for konsulenter.

Der er tale om en fast stilling, hvor man udpeges til rollen som funktionsleder, som udgangspunkt for en tre-årig periode med mulighed for forlængelse.

Tiltrædelse 1. oktober 2024.

Yderligere oplysninger
Hvis du vil vide mere, er du velkommen til at kontakte kontorchef Niels Martiny på tlf.
30 55 85 59.

Sådan søger du stillingen
Du søger stillingen online ved at sende din ansøgning, CV og eksamensbevis m.m. senest den 4. august 2024. Vi planlægger at holde samtaler 13. august 2024.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Odense Kommune

-Virksomheden tilbyder:

-Arbejdsgiver:

MILJØSTYRELSEN, Tolderlundsvej , 5000 Odense C

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 04-08-2024; - ansøgningsfristen er overskredet

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6070913

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet