Landskab og Skov søger 3 AC-medarbejdere med interesse for bæredygtig handel, kontrol og bekæmpelse af skovrydning

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Har du lyst til at gøre en forskel og hjælpe os med at bekæmpe ulovlig tømmerhugst? Vil du indgå i et team, som arbejder aktivt med administrationen af EU´s forordninger til bekæmpelse af handel med ulovligt fældet træ og træprodukter? Så er Miljøstyrelsens enhed Landskab & Skov måske noget for dig.

Opgaver i enheden og organisering
Enheden Landskab & Skov består af ca. 50 medarbejdere. Vi er organiseret i et ledelsesteam med to kontorchefer og tre funktionsledere. Enheden har ansvar for administration af skovloven, regulering af handel med ulovligt fældet træ og udstedelse af tilladelser til handel med truede dyr og planter, varetagelse af nationale landskabsinteresser, miljøvurderinger samt administration af regler om det åbne land. Derudover administrerer vi støtte til miljøprojekter i Arktis. Vi har en uformel omgangstone og et arbejdsmiljø præget af høj faglighed, teamwork og godt humør.

Opgaverne
Du vil blive forankret i vores EUDR-team og vil sammen med to dygtige AC’ere og en funktionsleder få til opgave at opbygge en ny organisering, der skal varetage Miljøstyrelsens opgaver med kontrol og vejledning af branchen om afskovningsfri produktion. Vi er i gang med en spændende ny opgave med at omsætte EU's forordning mod global skovrydning og skovforringelse (EUDR) til virkelighed. EUDR kommer blandt andet til at stille krav til, at produktion af soja, palmeolie, kaffe, kakao, naturgummi, kvæg og træ skal foregå uden at rydde eller forringe skov. Desuden vil der for den ene stilling være tale om mere generelle opgaver i vores skovteam inden for forvaltning af skove.

Vi søger tre medarbejdere:

Den ene skal primært bidrage til udvikling af det faglige og administrative grundlag for styrelsens fremtidige drift af EUDR-forordningen og styrelsens tilsyn med virksomheder, der er omfattet af forordningen. Du vil skulle arbejde dig ind i forordningen og bidrage til fastlæggelsen af fortolkningen i tæt samarbejde med vores departement. Konkret, skal der bl.a. udarbejdes et administrationsgrundlag og en tilsynsplan, så styrelsen er klar til at sende folk på tilsyn primo 2025. Der vil desuden i samarbejde med teamets øvrige medarbejdere og vores departement være opgaver vedrørende afklaring af rækkevidde og fortolkning af forordningen. Vi forestiller os, at

  • Du er jurist eller har erfaring med lignende myndighedsarbejde, f.eks. implementering af nye direktiver og forordninger i praksis.
  • Du har kendskab til og erfaring med tilsyn, udarbejdelse af forvaltningsgrundlag o.lign.
De to andre skal dels bistå virksomheder i processen med at blive klar til at løfte EUDR-forordningens krav og dels varetage opgaver inden for forvaltning af skove. Der skal bl.a. etableres et system for kontrol med, at virksomhederne lever op til forordningens due diligence forpligtelse. Der er mulighed for at bidrage til andre opgaver i skovteamet alt efter kvalifikationer. Der vil desuden være opgaver i forbindelse med udvikling af IT-værktøjer i samarbejde med vores IT-afdeling. Vi forestiller os, at

  • Du har en skov- eller miljøfaglig uddannelse eller anden relevant faglig baggrund.
  • Du har erfaring med bæredygtig handel og produktion, værdikæder og due diligence fra en privat virksomhed eller fra NGO-siden.
  • Du har lyst til – og måske erfaring med - at tage på tilsyn hos danske virksomheder og at begå dig i et internationalt miljø, bestående af myndigheder, NGO og erhvervsorganisationer.
Vi ser gerne, at du:

  • Brænder for at arbejde for den grønne dagsorden på produktområdet og er motiveret af at arbejde med at bekæmpe skovrydning og ulovligt skovhugst international og i Danmark.
  • Har lyst til at være med til at løbe en ny opgave i gang, herunder at bidrage til at teamet, der løbende forventes udvidet i de kommende år, etablerer en god samarbejdskultur.
  • Trives med udviklingsopgaver, hvor opgaverne ikke altid er klart definerede.
  • Er serviceminded og god til at indgå i samspil med kolleger og eksterne samarbejdspartnere med forskellige faglige baggrunde.
  • Har gode kommunikative evner og formår at formidle fagligt kompliceret stof.
  • Arbejder struktureret og er idérig.
  • Har godt humør og er en god kollega.
Løn- og ansættelsesvilkår
Løn- og ansættelsesvilkår er i henhold til den til enhver tid gældende overenskomst mellem Skatteministeriet og en række Akademiker-organisationer for akademikere i staten (Akademiker-overenskomsten), eller den til enhver tid gældende overenskomst mellem Skatteministeriet og CO10 samt den til enhver tid gældende organisationsaftale for skov- og landskabsingeniører.

Tjenestestedet vil være i Odense C, hvor vores hovedadresse er Tolderlundsvej 3-5.

Ansættelsesområdet er Miljøministeriet med tilhørende institutioner.

Yderligere oplysninger
Hvis du vil vide mere, er du velkommen til at kontakte kontorchef Katrine Hahn Kristensen på tlf. 61 88 90 49 eller specialkonsulent Lars Andresen Skovmøller på tlf. 21 73 83 34.

Sådan søger du stillingen
Du søger stillingen online ved at sende din ansøgning, CV og eksamensbevis m.m. senest den 1. januar 2024.

Vi planlægger at holde samtaler den 12. januar 2024.

Ansættelsesstart er den 1. februar 2024 eller snarest.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Odense Kommune

-Virksomheden tilbyder:

-Arbejdsgiver:

MILJØSTYRELSEN, Tolderlundsvej , 5000 Odense C

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 01-01-2024; - ansøgningsfristen er overskredet

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5954818

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet