Juridisk sparring og sikring af danske ægteskabsbetingelser for internationale par

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Vil du være med til at sikre, at de danske ægteskabsbetingelser bliver påset for danske og internationale borgere? Ønsker du at bruge dine juridiske kompetencer i et stærkt samarbejde på tværs af faglighed? Og ønsker du at være juridisk sparringspartner for dine kolleger?

Vi søger jurister og håber på at høre fra dig!

Jurister til en vigtig samfundsopgave

Kontoret for Internationale ægteskaber er en specialiseret enhed, der skal sikre, at de danske ægteskabsbetingelser er opfyldt, når et internationalt par ønsker at blive viet i Danmark. Sagsbehandlerne skal sikre, at der ikke sker proformaægteskaber eller dokumentsnyd.

Vi er pt. lige knap 50 medarbejdere i Internationale ægteskaber, herunder tre jurister.



Hvad gør os unikke

Opgaverne spænder fra dokumenttjek af pas og id-kort over tjek af udenlandske skilsmisser og udarbejdelse af godkendelser til afholdelse af proforma-samtaler med de par, hvor det vurderes at være nødvendigt. Du får ansvar for at løse komplekse samfundsopgaver og forme praksis på et hastigt udviklende område



Din rolle

Som jurist indgår du i den daglige drift og behandling af ansøgningerne fra modtagelse til afslutning. Derudover, vil du få en særlig rolle i den juridiske sparring med dine kolleger i eget team, herunder ansvar for den juridiske udvikling af kolleger med anden uddannelsesmæssig baggrund og for løbende at lære fra dig.

Samtidig har du ansvar for at holde dig opdateret på faglig juridisk viden og videreformidle denne. Vi koordinerer også i faste møder i juristgruppen.

Du vil desuden få mulighed for at indgå i et bredt samarbejde med nationale og internationale interessenter, netværk og samarbejdspartnere. Det kunne f.eks. være gennem deltagelse i ERFA-møder med landets kommuner eller dialogmøder med danske og udenlandske ægteskabsbureauer.



Fokus på floweffektivitet

Udover vores daglige drift, vil du også skulle være med til at drive og optimere vores processer. Vi arbejder i teams efter LEAN-principper for at sikre effektivitet og kontinuerlig forbedring i vores daglige arbejde.

Du vil derfor opleve, at kontoret har stort fokus på balancen mellem kvaliteten i arbejdet og effektiviteten for borgeren gennem både floweffektivitet og forbedringsmål.



Hvad vi forventer af dig

Vi søger jurister, der:

  • motiveres af en driftsorienteret tilgang med borgeren i fokus.
  • evner at indgå i et team med åbenhed og konstruktivitet og som kan skabe stærke relationer med kollegaer.
  • kan agere som juridisk sparringspartner.
  • kan bevare struktur og effektivitet.
  • kan udtrykke sig klart i tale og skrift på dansk og engelsk samt formidle kompleks information til borgere og andre interessenter.
Du skal være uddannet cand.jur. eller erhvervsjurist og gerne have erfaring med sagsbehandling.



Kom godt fra start

Vi forventer ikke, at du vil kunne løse opgaverne fra dag ét. Derfor sørger vi for, at du får en grundig oplæring, så du bliver klædt godt på til at kunne varetage opgaverne.

Janjira, som er jurist i Team 1, fortæller om rollen som jurist i kontoret:

''Når man er jurist ved Internationale Ægteskaber oplever man, at samspillet mellem juraen og praksis skal give mening. Man er del af et team, hvor der tages stilling til retspraksis på et endnu ikke udviklet og fastlagt område.

Du kommer ikke til at kede dig, da du tager del i en spændende hverdag med mange forskellige opgaver. Det vigtigste er, at man får brugt og styrket sin faglighed i en enhed, som kun bevæger sig fremad.''



Ansøgning, kontakt og løn

Kan du se dig selv som jurist i kontoret for Internationale ægteskaber, så send os din motiverede ansøgning med CV, eksamenspapirer samt anden relevant dokumentation senest den 10. juni 2024. Ansættelsessamtaler forventes afholdt den 17. juni 2024.

Vi har flekstid, som kan anvendes under hensyntagen til arbejdets tilrettelæggelse.

Ønskes yderligere oplysninger om arbejdsopgaverne, er du meget velkommen til at henvende dig til funktionsleder Anne Lorentzen på telefon 91 33 46 86 eller funktionsleder Maisa Mahmutovic på telefon 51 63 48 04.

Du kan også læse mere om Familieretshusets arbejdsopgaver her eller i medarbejderinterviewet fra afdelingen her.

​Ansættelsesområdet er Social-, Bolig- og Ældreministeriet med tilhørende institutioner. Arbejdsstedet er Familieretshuset i Odense.

Du bliver ansat på overenskomstvilkår i henhold til den til enhver tid gældende overenskomst for akademikere i staten (AC).



Om Familieretshuset

Familieretshuset arbejder for at hjælpe familier i bred forstand. Vi møder bl.a. familier og børn i skilsmisse, familier der ønsker at adoptere eller oprette værgemål, og udenlandske par, der vil giftes i Danmark. Målet er altid at finde den bedste løsning for hver enkelt familie. Familieretshuset løser opgaver inden for områderne; forældremyndighed, bopæl og samvær, separation og skilsmisse, internationale ægteskaber, navne, bidrag, faderskab, adoption og værgemål. Vi er en organisation i stor udvikling, og vi brænder for at levere den bedste kvalitet til gavn for de mange borgere, der hver dag har brug for vores hjælp. Familieretshuset har afdelinger 10 forskellige steder i Danmark.

Vi ønsker en medarbejdersammensætning, der afspejler det omgivende samfund. Derfor opfordrer vi alle, uanset personlig baggrund, til at søge.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Odense Kommune

-Virksomheden tilbyder:

Fastansættelse: fuldtid

-Arbejdsgiver:

Familieretshuset, Afdeling Odense, Mogensensvej, 5000 Odense C

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 10-06-2024; - ansøgningsfristen er overskredet

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6052202

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet