Faglig pædagogisk leder til at stå i spidsen for den faglige kvalitet i hus Syd

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Kan du lede, så det løfter den faglige kvalitet på det specialiserede socialområde? Er du enig i, at ledelse lykkes bedst, når lederen er tæt på medarbejderne i hverdagen, går i dialog, men samtidig sætter tydelig retning? Tror du på at sammenhængskraft, høj faglig kvalitet og at ledelse tæt på medarbejderne har en betydning for løsning af vores kerneopgave for at sikre et højt kvalificeret tilbud til vores børn og unge mennesker her på Syd, så har vi måske den rigtige stilling til dig som faglig leder.

Ansættelsen af en faglig leder her i Stjernen en del af en større proces på Region Syddanmarks socialområde, hvor vi opprioriterer faglig ledelse tæt på medarbejderne. og du vil dermed få ligestillede kollegaer, som du kan sparre og videns dele med om ledelsesopgaven og arbejdet på socialområdet.

På Region Syddanmarks socialområde tilbyder vi pladser til borgere med komplekse sociale problemstillinger. Kompleksiteten stiger og vi har brug for en dygtig faglig leder der – sammen med vores afdelingsleder – kan sikre løbende udvikling og tilpasning til det, den enkelte borger har brug for.

Børnehusene Stjernen er et specialiseret og regionalt § 66 og § 107 døgntilbud med plads til 24 børn og unge. Børnehusene Stjernen består af 3 selvstændige huse Vest stjernen, Nord stjernen og Syd stjernen.
Vi bor i et nybygget, hyggeligt, rummeligt og specialindrettet center, hvor vi har fælles faciliteter såsom snoezelrum, træningsrum, legerum, stor legeplads etc.
Hvert hus har plads til 8 børn og unge i alderen op til 24 år. Vores målgruppe er både mobile og immobile børn og unge med multiple funktionsnedsættelser og i enkelte tilfælde tilknytningsvanskeligheder eller autismerelaterede problematikker. Målgruppen kan have flere diagnoser og syndromer og kan have epilepsi, spasticitet, syns- og hørenedsættelser. Alle børnene har brug for individuel støtte og guidning i forhold til de daglige funktioner, enkelte kan have udad reagerende adfærd. For flere børns vedkommende er der komplekse sundhedsfaglige udfordringer som også er en del af deres udfordringer. Vi arbejder konfliktnedtrappende og har fokus på at møde den enkelte på en værdig og anerkendende måde. Vi er i gang med at implementere KRAP metoderne i det daglige arbejde, og alle medarbejder skal gennemgå vores eget Krap-kursus. Der er ligeledes fokus på Low arousal, struktur og forudsigelighed for beboerne. Den struktureret pædagogik indebærer, at vi arbejder målrettet, systematisk og struktureret med opbygningen af et miljø, som er forudsigeligt og overskueligt. Vi arbejder også med tydelighed, visualisering og gentagelser. Der er stor fokus på både borgernes og medarbejdernes ressourcer, og dette arbejder vi aktivt med i både tale, adfærd, og i handlinger.

Din rolle

Som faglig leder forventes du, at kunne gå både foran, bagved og ved siden af medarbejderne. Du skal være understøttende i deres arbejde samt sikre at Krap-modellen gennemsyrer vores pædagogiske tilgang. Det forventes at du er optaget af ny faglig viden, har et stærkt børnesyn, samt velfunderet i vores teoretiske og metodiske afsæt, som du kan bruge konstruktivt og aktivt understøttende i samspil med såvel medarbejdere som borgere. Vi lægger vægt på, at du:

  • Har relevant pædagogisk uddannelse og gerne erfaring inden for det specialiserede område for børn og unge med komplekse udfordringer
  • Kan påtage dig fagligt ledelsesansvar
  • Velfunderet i din faglighed og er fagligt nysgerrig
  • Har stærke kompetencer til at arbejde og lede tværfagligt samarbejde
  • Kan træffe selvstændige beslutninger inden for de aftalte rammer
  • Kan bruge KRAP som en pædagogisk tilgang/værktøj
  • Har mod til at udfordre praksis
  • Stærke skriftlige kompetencer
  • God til at udarbejde og evaluere indsatsmål, handleplaner m.m. i samarbejde med medarbejderne
Som faglig leder skal du sammen med afdelingslederen videreudvikle det stærke faglige fundament, vi står på og sikre, at alle arbejder ud fra dette. Det kræver en dialogbaseret tilgang, hvor du i dagligdagen er tæt på medarbejderne, men samtidig kan sætte tydelig retning og formidle de forventninger, der er til opgaveløsningen.

Vi lægger særligt vægt på, at du kan inspirere medarbejderne fagligt og udviklingsmæssigt, herunder skabe følgeskab og motivation for faglig udvikling. Derudover er det vigtigt for os, at du har gode samarbejdsevner, at du kan arbejde struktureret og har et godt overblik. Du skal søge denne stilling, hvis du:

  • har lyst til at stå i spidsen for den faglige udvikling og komme til at lykkes med at videreudvikle den specialiserede faglighed, vi allerede står på
  • vil være en del af et ledelsesteam med en afdelingsleder der vægter dialog og meningsskabende beslutninger højt, hvor en inddragende og anerkendende tilgang, bidrager til at fremme vilkårene for både kvalitet og udvikling, på det pædagog faglige område.
  • ønsker en dagligdag i tæt samarbejde med fagligt dygtige og engagerede medarbejdere, der hver dag gør en forskel på det specialiserede socialområde
Vi sørger for den bedste start for dig med en grundig introduktion og rig mulighed for sparring. Der vil endvidere løbende blive afholdt en række fælles uddannelsesforløb mm. for kredsen af de ca. 15 faglige ledere i centret.

Du vil indgå i et tæt samarbejde med den faglige leder på afd. Nord og Vest, samt blive en naturlig del af ledelsesfællesskabet på Børnehusene Stjernen.

Et udpluk af dine arbejdsopgaver:

  • Faglig koordinering og sparring med medarbejdere i henhold til udarbejdelse af delmål ud fra § 141 bestillinger, kommunikationspas, borgerbeskrivelser m.m. - Vi bruger KMD Nexus.
  • Forestå og afholde teammøder med de to teams i huset.
  • Praktisk og pædagogisk arbejde sammen med borgerne, da man indgår i dette daglige arbejde ca 12 timer om ugen.
  • Løbende kontakt til sagsbehandler.
  • Arrangerer og deltagelse i statusmøder samt andre relevante samarbejdsmøder.
  • Kvalitetssikring og udvikling af vores faglighed og dokumentation- og målarbejde og have blik for implementeringsdelen.
  • Indsigt i og forståelse for takster, som er grundlag for indsatsen hos borgerne herunder sparring med personalet, i forhold til udarbejdelse af timeberegning.
  • Forestå afholdelse af personalemøder, status- og/eller takstforhandlingsmøder i lederens fravær.
På Stjernen er arbejdsmiljø og trivsel et fælles ansvar. Du skal derfor kunne bidrage til en arbejdsplads med høj trivsel og bringe eventuelle opmærksomhedspunkter videre til afdelingslederen, der har personaleledelsen for afdelingen.

Løn- og ansættelsesvilkår

Som faglig leder vil du komme til at arbejde dag- og aften samt hver tredje lørdag, så der er nærværende ledelse på forskellige tidspunkter af døgnet. Den konkrete tilrettelæggelse vil være fleksibel og ske i dialog med afdelingsleder Dorte Bødker Hansen, som du kommer til at referere til.

Løn og ansættelsesvilkår i henhold til gældende overenskomst med SL.

Stillingen ønskes besat snarest muligt fra 1.01. 2024.

Du er meget velkommen til at tage kontakt til afdelingsleder Dorte Bødker Hansen tlf. 2056 7697, hvis du ønsker at høre mere om stillingen.

Din ansøgning

Send din ansøgning senest fredag den 3.12.2023. Første runde ansættelsessamtaler afholdes mandag den 5.12.2023 og anden runde samtaler torsdag den 7.12.2023. Mellem første og anden samtalerunde vil vi evt. anvende test.

Vi ser frem til at læse din ansøgning.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Odense Kommune

-Virksomheden tilbyder:

Fastansættelse: fuldtid

-Arbejdsgiver:

Handicapcenter Fyn - Børnehusene Stjernen, Festgræsset , 5220 Odense SØ

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 03-12-2023; - ansøgningsfristen er overskredet

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5945167

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet