Videnskabelig assistent til Institut for Psykologi, SDU

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Institut for Psykologi ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Syddansk Universitet søger en videnskabelig assistent til en fuldtidsstilling i op til 6 måneder med forventet opstart den 1. marts 2024. 

Stillingen er knyttet til projektet "En verden af historier" i samarbejde med DR og sigter på at overgå til et Ph.d.-forløb inden for områderne børns læring og neurodiversitet. Stillingen som videnskabelig assistent vil derfor fokusere på proces med protokolskrivning og ansøgning om indskrivning og stipendium.

Stillingen ønskes besat med en person, der har en relevant kandidatuddannelse. 

Forskningsmiljø

Projektet ledes i samarbejde mellem lektor, PhD Mette Elmose Andersen og lektor, PhD Sarah Bro Trasmundi. 

Den videnskabelige assistent vil indgå i forskningsteamet sammen med forskningslederne og to andre videnskabelige assistenter samt være tilknyttet forskningsgruppen CH:LD ved Institut for Psykologi og Center for Human Interactivity ved Institut for Kultur og Sprogvidenskaber. 

Stillingen og et senere Ph.d.-forløb er placeret ved Institut for Psykologi, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet og med arbejdsplads på Campus Odense. 

Om projektet "En Verden af Historier" 

DR og TrygFonden har iværksat projektet "En verden af historier" med det formål at udvikle og afprøve nyskabende læsemetoder, der skal være med til at højne læselysten blandt børn og unge. Projektet gennemføres på tværs af DRs platforme og inkluderer aktiviteter i dagtilbud, skoler og biblioteker. I samarbejde med en række partnere, herunder SDU, Center for Undervisningsmidler, TrygFondens Børneforskningscenter og centralbibliotekerne, sigter projektet på at skabe unikke metoder til at vække børns nysgerrighed og lyst til læsning. Ph.d.-projektet er et delprojekt til projektet ”En Verden af Historier”.

Forskningsprojektet 

Forskningsprojektet undersøger ved hjælp af en etnografisk og kvalitativ tilgang 9-14-åriges (DRs Ultra-målgruppe) læse- og læringsprocesser. Projektet tager udgangspunkt i en forståelse af læring, herunder læsning, som en kognitiv økologisk og kropslig distribueret proces og følger forskellige børn i forskellige læseaktiviteter og læserum, hvor DRs produkter, figurer, koncepter og universer spiller en rolle. Stillingen er koblet til den del af projektet, der inddrager en undersøgelse og analyse af neurodiverse læse- og læringsprocesser, herunder neurodivergente læringsprofiler. 

Projektet har et dobbelt formål. På den ene side vil analyserne bidrage til en dybere forståelse af læring og læsning på tværs af kontekster og læringsprofiler. På den anden side vil analyserne hjælpe med at kvalificere DR’s forståelse af børn og unges læseprocesser, og som en konsekvens tilpasse deres produktportefølje og programmer til den forskningsbaserede viden. Resultaterne fra projektet vil have relevans for både forskningen og praksis og kan potentielt bidrage til at øge børns læselyst, da læremidler kan udvikles på baggrund af de empiriske resultater.

Kvalifikationer

Den ideelle kandidat skal have viden om og gerne erfaring med neurodivergente læringsprofiler, som eksempelvis autisme og ADHD. Yderligere ønskes stærke færdigheder inden for kvalitativ forskningstilgang, som f.eks. (video)etnografiske forskningsmetodologier, og kvalitative analysemetoder der indfanger den komplekse interaktion mellem individ og omgivelser i konkrete aktiviteter. Kandidater med forståelse af og erfaring med kognitionspsykologiske tilgange til læring og/eller læsning som fx distribueret kognition, embodied kognition, materiel engagement teori, eller virksomhedsteori foretrækkes. Der søges en kandidat med dokumenteret forskningserfaring, som f.eks. medforfatter på konference abstrakt eller videnskabelig artikel, da det er en forudsætning for den senere ansøgning om et ph.d.-forløb.

Danskkundskaber på modersmålsniveau er et krav, da dataindsamlingen vil foregå i kontekster med dansktalende personer.

Yderligere oplysninger:

Lektor og co-PI, Mette Elmose Andersen, Institut for Psykologi, SDU, tlf.: 65504625,  e-mail: melandersen@health.sdu.dk

Oplysning om Det Sundhedsvidenskabelige Fakultets ph.d.-uddannelse findes på Ph.d.-skolens hjemmeside: http://www.sdu.dk/studieinfo/phdhealth/

Ansøgning, løn, ansættelsesforhold mv.

Ansættelse finder sted i henhold til overenskomst mellem Finansministeriet og Akademikernes Centralorganisation.

Bedømmelse af ansøgninger vil ske i henhold til gældende ansættelsesbekendtgørelse for universiteter.

Ansøgningen skal indeholde (som pdf.-filer) (Bemærk venligst, at selve den motiverede ansøgning og CV samlet ikke må fylde mere end 10 MB):

Motiveret ansøgning
Curriculum vitae
Kopi af eksamensbeviser inclusiv dokumentation for erhvervelse af kandidatgraden. 
Øvrigt relevant materiale, som underbygger kvalifikationer

Skulle der opstå tekniske problemer med ansøgningen, da kontakt venligst: hcm-support@sdu.dk 

Ufuldstændige ansøgninger vil ikke blive bedømt.

Bedømmelsesudvalget vil få mulighed for at shortliste ansøgere. Ansøgere, som ikke shortlistes, vil ikke modtage en bedømmelse af den indsendte ansøgning.

Ansøgninger skal sendes elektronisk via linket "Ansøg nu". 

Syddansk Universitet ønsker at afspejle det omgivende samfund og opfordrer derfor alle uanset personlig baggrund til at søge stillingen.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Odense Kommune

-Virksomheden tilbyder:

-Arbejdsgiver:

Syddansk Universitet, Campusvej, 5230 Odense M

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 15-01-2024; - ansøgningsfristen er overskredet

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5960568

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet