Afdelingsleder til Beskæftigelsesindsatser for unge

Profilbillede
dato

Er du en erfaren og balanceret leder, der stortrives med at skabe mening og resultater i en foranderlig og travl hverdag; så er 23 engagerende medarbejdere samt 4 dedikerede lederkolleger klar til at byde dig velkommen på holdet.

Vi søger en afdelingsleder til vores afdeling Beskæftigelsesindsatser for unge (i daglig tale BIFU), der beskæftiger sig med beskæftigelsesindsatser for unge mellem 18-29 år. Fælles for de unge er at de står uden for uddannelses- og arbejdsmarkedet af forskellige årsager, som f.eks. mistrivsel, psykisk sårbarhed, angst, depression og konkurrerende sociale udfordringer. Afdelingen arbejder tæt sammen med de 4 myndighedsafdelinger i området samt jobkonsulentafdelingen i Virksomhedsområdet.

Du vil få det fulde ansvar for personaleledelsen, arbejdsmiljøet og den daglige drift i afdelingen. Du vil referere til områdets chef og skal sammen med hende sikre, at de politiske dagsordener og strategiske mål på området operationaliseres og implementeres i afdelingen, og at I bidrager ind i forvaltningens kerneopgave. Alt for mange unge mistrives, og der er et stort fokus på de unge i forvaltningen. Vi skal sammen, på tværs af området, sikre, at der er et klart fokus på job eller uddannelse fra start af de unges forløb, og i indsatserne skal der tages udgangspunkt i de unges ressourcer og ønsker for retningen i forhold til fremtidigt job eller uddannelse. Det vil derfor være en forventning, at du fortsætter med at udvikle og styrke det beskæftigelsesrettede fokus i vores indsatser, således at indsatserne løbende udvikles og tilpasses de forandringer beskæftigelsesområdet står over for aktuelt og i de kommende år. Der er allerede igangsat tiltag og sat en retning for styrkelse af det beskæftigelsesrettede fokus i afdelingen til gavn for de unge således, at de bringes tættere på uddannelse og job. Herunder med fokus på honorering af lovgivningens intentioner og vores ønskede effekt for de unge i samarbejde med de øvrige afdelinger i området, samt virksomhedsområdet.

Du vil bl.a. blive ansvarlig for følgende

  • At understøtte og udvikle de politiske mål og strategier på Beskæftigelses og unge området i Odense
  • Fortsat implementering af Odense Kommunes Ungestrategi
  • At understøtte og udvikle kerneopgaven til gavn for de unge med afsæt, i flere aktuelle dagsordener på området. Blandt andet står alt for mange unge uden for uddannelses- og arbejdsmarkedet, flere unge mistrives, flere unge skal have en erhvervsuddannelse og flere unge skal have en tilknytning til arbejdsmarkedet.
  • At stå i spidsen for at styrke og fortsat udvikle samarbejdet med vores interne og eksterne samarbejdspartnere. Samarbejder der skal styrke de unges vej mod uddannelse og job via vores gode indsatser i afdelingen, som understøtter de unges plan rettet mod uddannelses eller job.

Om os
Afdelingen består af et team der varetager holdindsatserne for de unge, samt et team af beskæftigelsesmentorer, der sikrer en individuel støtte, som består af at fastholde eller opnå indsatser, som kan være af sundheds- eller beskæftigelsesfremmende karakter, fastholdelse i eller opnå egen bolig, motivation og støtte til misbrugsbehandling, støtte i overgangen fra Servicelovs bostøtte/kontaktperson samt meget andet.

Det er også i vores afdeling, at vi samarbejder omkring IPS med Lokalpsykiatrien.
De unge modtager uddannelseshjælp og er enten uddannelses- eller aktivitetsparate unge mellem 18-29 år.

Det langsigtede mål er, at flere unge skal i uddannelse og job, så ungdomsarbejdsløsheden nedbringes.

Vi arbejder ud fra 3 bærende principper
Vi opgiver aldrig en ung:
Vi tror på, at alle unge kan blive selvstændige. Derfor opgiver vi aldrig en ung – ikke
engang hvis den unge selv har givet op. Vi tager ansvaret for at finde nye veje og
muligheder, når andre ikke kan få øje på dem, og vi tager ansvaret for den gode,
støttende og udviklende relation til de unge og deres familier.

Vi giver alle unge valgmuligheder:
At være selvstændig handler i høj grad om at træffe valg på egne vegne. Derfor giver vi
alle unge valgmuligheder i forhold til retningen for deres liv og den hjælp, de kan have
brug for fra os og andre. Både livsvalg og hverdagsvalg, som tydeligt placerer ansvaret
for deres liv hos de unge selv.

Vi er sekundære i de unges liv:
De professionelle voksne må aldrig forblive de primære i unges liv. En vigtig del af
vejen til selvstændighed er ens egen familie, venner, rollemodeller og andet netværk,
som vi skal være verdensmestre i at hjælpe de unge med at dyrke. Vi skal altid være
der, når der er brug for os, men jo mindre, vi betyder i de unges liv, jo bedre.
Du kan læse mere i Odense kommunes Ungestrategi her.

Om dig
I Beskæftigelses- & Socialforvaltningen er ledelse organisationens omdrejningspunkt:
En effektiv ledelse balancerer det operationelle og det strategiske samt balancerer det støttende og det styrende.

Du er en sikker driftsleder, men har også interessen for og evnen til, at tænke ud af boksen og være udviklingsorienteret og kan kombinere de to. Du har en strategisk tilgang til din driftsstyring, et stærkt resultatfokus og du formår at motivere og anerkende dine medarbejdere, så de fortsat kan yde deres allerbedste. Din tilgang er anerkendende og du kan sætte tydelige rammer, retning og mål for både drift og udvikling for herigennem at styrke og videreudvikle afdelingens faglige niveau, til gavn for de unge.

Vores forventninger til dig er at du
  • har erfaring med og et indgående kendskab med beskæftigelsesområdet.
  • ser potentialet i, og nødvendigheden af en helhedsorienteret tilgang, herunder det nødvendige samspil mellem myndigheds- og beskæftigelsesfagligt arbejde.
  • er garant for sikker drift og ansvarlig økonomistyring
  • har skabt konkrete resultater gennem nær- og forandringsledelse
  • er bevidst om værdien af samarbejde og herigennem er vedholdende i forhold til samarbejdsdagsordenen med såvel dine lederkolleger, men også at afdelingen som helhed samarbejder meningsfuldt til gavn for de unge
  • ”brænder” for at udvikle, ikke blot opgaven, men også medarbejderne, så deres kompetencer bringes endnu bedre i spil.

Vi lægger også vægt på, at du
  • kan give og modtage feedback og motiveres af at præstere i et team
  • kan og vil udvikle i sammenhæng med de øvrige afdelinger i forvaltningen, og
  • kan trække på dine gode relationelle kompetencer
  • har personlig gennemslagskraft og stærke kommunikative kompetencer
  • er resultat- og handlingsorienteret og naturligt tager ledelse og viser vejen
  • kan skabe relationer og følgeskab hos dine medarbejdere, dine kolleger og din chef
  • formår at udvikle og vedligeholde en effektkultur, hvor kerneopgaven er fast, men metoder og tiltag skiftes ud, når de ikke længere er produktive
  • har forståelse for sammenhængen mellem de unge, politikere, lovgivning og den offentlige organisation.

Vi har spurgt medarbejderne, og de ønsker sig, at du
  • er kreativ samt at du har mod og være lydhør ift. at udvikle indsatser og hold, sammen med medarbejderne i takt med den politiske udvikling på beskæftigelses- og ungeområdet - at prøve af og give plads
  • kommunikerer åbent, ærligt, klart og tydeligt
  • er til stede gennem forandringsprocesser, samt at du er tydelig i at sætte rammer og retning
  • har et fagligt fundament til sparring ift. udvikling, optimering af vores tilbud, forløb mm.
  • uddelegerer og inddrager ift. opgaver/indsatser med udgangspunkt i medarbejdernes individuelle kompetencer og erfaring
  • har humor og lune, samt at du evner at se mennesket i medarbejderen.

Løn og ansættelsesvilkår
Løn og ansættelsesvilkår i henhold til gældende overenskomst mellem KL og den forhandlingsberettigede organisation.

Vil du vide mere?
Du kan kontakte chef for Uddannelse 3 Louise Eriksen på 61 15 41 85.

Det praktiske
Ansøgningsfristen er den 6 maj 2024.

Den 8. maj 2024 træffer ansættelsesudvalget beslutning om, hvem der indkaldes til samtale.
Vi forventer at gennemføre 1. samtalerunde den 14. maj 2024 og 2. samtalerunde den 21. maj 2024. Kandidater, som inviteres til 2 samtale, vil blive bedt om at gennemføre en personprofilanalyse i dagene mellem 1. og 2. samtale.

Tiltrædelse: 1 juni 2024, eller hurtigst muligt herefter.

Bemærk
Ansøgere der indkaldes til 1 samtale, vil blive kontaktet pr. telefon den 8. maj pr. tlf. efter kl.14.00.

Om Beskæftigelses- & Socialforvaltningen
Beskæftigelses- & Socialforvaltningen arbejder hver dag på at få flere odenseanere i job og uddannelse. Det er vores kerneopgave, og vi løser den med et fast fokus på effekten – vi gør det, der virker. Forvaltningens opgaver spænder bredt, og de cirka 1400 ansatte arbejder med bl.a. jobformidling, udbetaling af ydelser, stofbehandling og tilbud til socialt udsatte. Opgaverne er vidt forskellige, men alle medarbejdere er med til
at gøre en forskel, både for den enkelte borger og for hele Odense, ved at sikre at flere kommer i uddannelse og job, og at flere odenseanere er sunde og trives. Du kan læse mere om Odense Kommune som arbejdssted og om forvaltningen på www.odense.dk.
 

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Odense Kommune

-Virksomheden tilbyder:

-Arbejdsgiver:

Odense Kommune, Skulkenborg 1, 1., 5000 Odense C

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 06-05-2024;

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6030919

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet