Studentermedhjælpere til Miljøstyrelsen (Arter og Naturbeskyttelse)

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Er du interesseret i jagt og vildtforvaltning? Har forvaltning af invasive og beskyttede arter din interesse? Eller vil du være med til at understøtte, at hensyn til arter og natur varetages ved håndtering af konkrete miljøvurderingssager? Så læs videre her hvad vi har at tilbyde af spændende arbejdsopgaver i enheden Arter og Naturbeskyttelse i Miljøstyrelsen.

Enhedens overordnede opgaver og organisering
Enheden Arter og Naturbeskyttelse har en spændende og bred opgaveportefølje, hvor opgaverne bl.a. omfatter miljøvurderinger, vurdering af anlæg indenfor vedvarende energi, jagt- og vildtforvaltning, jagttegnsadministration, indsats mod invasive arter og artsforvaltning, habitat- og fuglebeskyttelsesdirektiverne (Natura 2000), beskyttede områder efter naturbeskyttelseslovens § 3, beskyttelse af marin natur og marine økosystemer, samarbejde med universiteter om forskningsbaseret myndighedsrådgivning og meget mere. Enheden består af 3 kontorchefer, 4 funktionsledere og i alt ca. 75 medarbejdere, heraf ca. 10 studentermedhjælpere.

Vi søger 3 nye studentermedhjælpere til hhv. jagt og vildtforvaltning, invasive arter / beskyttede arter og opgaver med miljøvurderinger af planer og projekter herunder vedvarende energi.

Jagt- og Vildtforvaltning
Stillingen vil være tilknyttet jagt- og vildtforvaltningsteamet samt jagttegnsadministrationen. Jagt- og vildtforvaltningsteamet varetager forvaltningen af vildt og regler om jagt i Danmark, mens jagttegnsadministrationen betjener ca. 220.000 jægere.

Dine arbejdsopgaver vil blandt andet bestå af;

  • Redigering og udvikling af GIS-kortmateriale til brug for information om jagt- og vildtforvaltning (fx information om jagttider og vildtreservater, m.m.).
  • Redigering og vedligeholdelse af hjemmeside om jagt og vildt.
  • Assistance med myndighedsarbejdet i forbindelse med tilskudsansøgninger, dispensationer og tilladelser efter jagtlovgivningen m.v.
  • Kommunikation med borgere, herunder jægere, der ønsker råd og vejledning om jagttegn og jagt- og vildtforvaltning.
I forhold til denne stilling vil det være en fordel, at du har kendskab til jagt.

Invasive arter og Artsteamet
Dine opgaver vil primært bestå i at håndtere borgerhenvendelser vedrørende invasive eller beskyttede arter. Du vil blandt andet skulle beskæftige dig med:

  • Verifikation af indberetninger på arter.dk og følge op på indberetninger, som kræver særlig opmærksomhed.
  • Løbende opdatering af hjemmesider.
  • Arbejde med GIS-kortmateriale og fremstilling af udbredelseskort for arterne.
  • Kvalitetssikring af indsendte observationer, herunder artsidentifikation.
  • Medvirken i myndighedsarbejdet omkring forvaltning af arter bl.a. i forbindelse med håndhævelse af EU-forordningen om invasive arter og habitatdirektivet.
Miljøvurderingsteamet
Du vil i denne stilling indgå i et team, som ved rigtig meget om natur, biodiversitet, lovgivning og konkret sagsbehandling af miljøvurderingssager. Her er vores fokus, at hensynet til arter og natur varetages når projekter og planer skal gennemføres, eksempelvis ved etablering af vindmølleparker, solcelleanlæg, vejanlæg mv. eller tilsyn med kommuneplaner.
Du vil sammen med den anden student i teamet primært skulle beskæftige dig med:

  • Sikre modtagelse og overblik over teamets sager.
  • Sagsbehandling af konkrete sager, fx tilsyn med kommuneplanlægning, hvor opgaven går på at sikre at disse lever op til regler ift. Grønt Danmarkskort, Natura 2000 og beskyttede arter.
  • Behandling af ansøgninger om tilladelse til togtsejlads særligt i forbindelse med udenlandske videnskabelige forskningsprojekter i danske farvande.
  • Besvarelse af henvendelser om vejledning på natur og miljøområdet.
  • Bidrage med faglige input til teamets øvrige sager.
Vi tilbyder dig:

  • En spændende og indholdsrig stilling med mening.
  • En stilling for dig, der brænder for at arbejde med arter i Danmarks natur, uanset om de er jagtbare, invasive eller truede / beskyttede. Vi har fokus på at gøre en forskel for artsforvaltningen i den danske natur indenfor den politiske og juridiske ramme.
  • Eller en stilling, hvor vi i fællesskab sikrer hensynet til naturen samtidig med, at vi sørger for, at planer og projekter som fx vedvarende energi kan føres ud i livet.
Vi forestiller os for alle stillinger, at du:

  • Er studerende på en videregående naturvidenskabelig eller relevant samfundsvidenskabelig uddannelse, med nogle år tilbage på studiet.
  • Har biologisk forståelse for både planter og dyr, og evt. kendskab til artssystematik.
  • Har gode IT-kvalifikationer og gerne interesse for IT, herunder GIS, og er bekendt med fx at arbejde med hjemmesider.
  • Har lyst til at arbejde med lettere sagsbehandling.
  • Er fleksibel, serviceminded og resultatorienteret.
  • Er god til at samarbejde og tænker systematisk.
  • Trives med skiftende opgaver, en uformel omgangstone og kan klare en til tider hektisk hverdag med godt humør.
Løn- og ansættelsesvilkår
Afhængig af din uddannelsesmæssige baggrund og hvilke arbejdsopgaver du ansættes til at varetage er dine løn- og ansættelsesvilkår enten i henhold til den til enhver tid gældende
• Fællesoverenskomst mellem Skatteministeriet og Offentligt Ansattes Organisationer - Det Statslige Område samt tilhørende organisationsaftale for Kontorfunktionærer, laboranter og IT-medarbejdere (HK), hvor du indplaceres som studentermedhjælper. For at være studentermedhjælper i Staten skal du dokumentere studieaktivitet.
eller
• overenskomst mellem Skatteministeriet og en række Akademiker-organisationer for akademikere i staten (Akademiker-overenskomsten), hvor du indplaceres som bachelorfuldmægtig. Bestået bachelorgrad skal dokumenteres.

Stillingerne er på gennemsnitlig 15 timer om ugen, fordelt på to eller flere halve- eller hele dage om ugen og i tidsrummet 9-16. Der aftales faste mødedage, dog med mulighed for at aftale fleksible mødetider i eksamensperioder m.m.

Ansættelsesområdet er Miljøministeriet med tilhørende institutioner.

Tjenestestedet vil være Tolderlundsvej 3-5 i Odense.

Stillingerne ønskes besat pr. 1. maj og er tidsbegrænsede på op til 3 år.

Yderligere oplysninger
Hvis du vil vide mere, om stillingen i:

  • Miljøvurderingsteamet er du velkommen til at kontakte kontorchef Amanda H. S. Damsted på 26 51 22 45 eller AC-tekniker Helle Skovbjerg Christoffersen på 24 75 84 51 (med undtagelse af uge 13 og 14)
  • Jagt- og vildtforvaltningsteamet og invasive arter og artsteamet er du velkommen til at kontakte funktionsleder Camilla Uldal på 93 58 79 47 eller henholdsvis Viktor Bech Pedersen på 93 58 79 61 og Peter Lyhne Højbjerg på 22 73 81 04.
Sådan søger du stillingen
Du søger stillingen online ved at sende din ansøgning, CV og studie- eller uddannelsesbevis senest den 5. april 2024. Angiv venligst hvilke(n) af de opslåede stillinger du er interesseret i.

Vi forventer at afholde samtaler den 11. april 2024.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Odense Kommune

-Virksomheden tilbyder:

-Arbejdsgiver:

MILJØSTYRELSEN, Tolderlundsvej , 5000 Odense C

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 05-04-2024; - ansøgningsfristen er overskredet

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6012555

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet