BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet
Om enheden Affald og Data
Affald og Data starter op som ny enhed pr. 1. maj 2024. Vi arbejder med en lang række opgaver inden for affaldsområdet og har blandt andet også ansvaret for, at hele affaldsområdet dataunderstøttes på bedste vis. I enheden er vi ca. 70 medarbejdere, og vi samarbejder med hinanden på kryds og tværs. Enheden er organiseret i flere teams, fordelt på 5 funktionsledere og 3 kontorchefer.
Enhedens arbejde bidrager bl.a. til implementering af regeringens klimahandlingsplan og handlingsplan for cirkulær økonomi. Nogle af de store områder i øjeblikket er udvikling af et nyt affaldsdatasystem, implementering af det nye styrkede affaldstilsyn, selektiv nedrivning på bygge- og anlægsområdet samt PFAS i affald og affaldssortering.
Vores faglighed er høj og spænder bredt over hele det tekniske, juridiske og administrative område, når det drejer sig om genanvendelse og affaldssortering. Du vil blive en del af en ny enhed, som vi i fællesskab skal opbygge sammen. Det bliver en spændende og sjov opgave, og vi håber, du også har mod på at skabe noget nyt sammen med os!
Om affaldsdataområdet og ADS-teamet
Store dele af det arbejde, som løses i Affald og Data beror på data, som affaldsindsamlere og –modtagere indberetter til Miljøstyrelsens Affaldsdatasystem (ADS). ADS bruges til registrering af affaldsstrømme, herunder affaldstype og mængde, hvem der har produceret affaldet, og hvordan affaldet viderebehandles. Affaldsdata genereres nationalt med henblik på en lang række indberetninger til EU, national miljøforvaltning samt monitorering og effektvurdering af miljølovgivning på affaldsområdet. Vurdering af udviklingen i affaldsmængder og strømme er også en del af teamets opgaveportefølje.
Til at arbejde med ovenstående er vi 19 medarbejdere i ADS-teamet, som har ansvaret for at modtage, kvalitetssikre, bearbejde og formidle de store mængder nationale affaldsdata. De danske affaldsdata er unikke for EU, bl.a. på grund af sit omfang og detaljerigdom. Vores affaldsdata bruges som grundlag og fundament for mange store og vigtige administrative, såvel som politiske beslutninger i Danmark.
Teamet har således en kernefunktion, når det handler om at forbedre den cirkulære økonomi i Danmark. Netop derfor ønsker vi nu at styrke kvaliteten af affaldsdata med et nyt team af datadetektiver, som skal arbejde med at gøre Danmarks affaldsdatagrundlag endnu bedre.
Du vil i stillingen blive del af et team, som har stor, faglig tyngde, men som også er meget sociale og udadvendte. Tidligere har vi i teamet bl.a. holdt sushi- og karaokeaften, juleafslutning og fællesfrokost på Storms Pakhus, som du er meget velkommen til at deltage i.
Opgaver
Du vil blive ansat som AC-tekniker i affaldsdatateamet.
Du skal være med til at:
- Udarbejde og styre udbud om kortlægning af madaffald i forskellige sektorer til brug for indberetning til Eurostat
- Analysere og bearbejde data (særligt om madaffald) samt formidle data
- Medvirke til udarbejdelsen af den årlige emballagestatistik
- Kvalitetssikring af affaldsdata generelt, herunder dataudtræk med SQL
- Kommunikation med kommuner og andre interessenter om datakvalitet og dataudtræk
- Besvarelse af henvendelser fra kommuner, virksomheder, organisationer, departement mfl.
- Analyser af data og gøre data forståelige og brugbare for forskellige målgrupper
- Bistand med udarbejdelse af den årlige affaldsstatistik samt indberetninger til EU
Vi søger en dygtig generalist og/eller tekniker med gode koordineringsevner. Du har meget gerne interesse for og erfaring med emballage- eller affaldsområdet og ikke mindst flair for data. Du sætter en ære i at styre projekter ansvarligt samt dyrke det gode samarbejde med vores konsulenter. Du har en relevant akademisk baggrund, f.eks. samfundsvidenskabelig eller naturfaglig.
Vi ønsker os en kollega, der:
- Tager ejerskab for opgaverne, er fremdriftssøgende og kan arbejde selvstændigt
- Har en god talforståelse, behersker Excel og gerne har erfaring med håndtering og udtræk af komplekse data i SQL
- Tør tage ansvar og på vegne af Miljøstyrelsens kan stå på mål for faglige beslutninger og metoder i forbindelse med politiske forhandlinger og kvalitetssikring udført af EU
- Har antennerne ude og er god til at opfange forbindelser og skabe dialog til andre fagområder
- Er en holdspiller, som kan inddrage, engagere og etablere kontakt til relevante aktører og sikre tæt samarbejde og dialog i sagsgangene
- Har erfaring med projektstyring og også gerne udbudsstyring
- Er en dygtig formidler både i skrift og tale og kan oversætte fagligt, kompliceret stof
- Er udadvendt og kan kommunikere konstruktivt internt, såvel om eksternt
- Er initiativrig og arbejdsom. Du har et højt humør og kan holde hovedet koldt, også når der er travlt og tingene skal gå stærkt
Du skal kunne trives i et miljø, hvor hverdagen veksler mellem rutineprægede opgaver, detailfokuseret behandling af data og helikopterperspektiv på anvendelsen af data i miljøspørgsmål.
Løn- og ansættelsesvilkår
Løn- og ansættelsesvilkår er i henhold til den til enhver tid gældende Fællesoverenskomst mellem Skatteministeriet og en række Akademiker-organisationer for akademikere i staten (Akademiker-overenskomsten).
Ansættelsesområdet er Miljøministeriet med tilhørende institutioner.
Tjenestestedet vil være i Odense C, vores hovedadresse er på Tolderlundsvej 3-5.
Stillingen ønskes besat hurtigst muligt.
Yderligere oplysninger
Hvis du vil vide mere, er du velkommen til at kontakte funktionsleder Anja Skovslund Henriksen på tlf. 2014 3166 eller kontorchef Niels Martiny på tlf. 3055 8559.
Sådan søger du stillingen
Du søger stillingen online ved at sende din ansøgning, CV, eksamensbevis m.m. senest den 7. april 2024. Vi planlægger at holde samtaler den 15. april 2024.
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Odense Kommune
-Virksomheden tilbyder:
-Arbejdsgiver:
MILJØSTYRELSEN, Tolderlundsvej , 5000 Odense C
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 07-04-2024; - ansøgningsfristen er overskredet
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6019570