BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet
Brænder du for at skabe inddragende og gennemsigtige processer? Kan du sikre trivsel, psykologisk tryghed og høj faglighed for dine medarbejdere? Og kan du udvikle og forandre, sideløbende med at der er sikker drift? Så læs med her.
Gennem de seneste 10 år har Odense gennemgået en gennemgribende og meget synlig udvikling og Byrådets høje ambitioner for byens udvikling rækker langt ud i fremtiden. Bæredygtige løsninger på alle områder kommer til at fylde i fremtiden – og det kræver en bæredygtig, velforberedt og responsiv organisation.
Den øgede kompleksitet og stigende krav til organisationen kalder på forandringer. Og vi har i Odense Kommune en unik chance for at udvikle ejendomsområdet, fordi vi har det hele samlet i samme forvaltning. Vi har gennem de seneste måneder gennemført en omfattende organisations- og kulturanalyse. Vi har kigget indad, analyseret samarbejdsflader, opgaver og strukturer, og vi har bedt om vores samarbejdspartneres indtryk af det samme. Det har været en øjenåbnende og givende proces, hvor vi har fået blik for, hvor vi kan blive bedre, hvor vi skal udvikle os og hvor vores kultur har brug for et skub i en anden retning.
På baggrund af analysen har vi nu defineret, hvor vi gerne vil bevæge os hen og hvilken organisatorisk struktur, der bedst kan hjælpe os i denne udvikling. Blandt andet arbejder vi med mission, vision og værdier, som skal munde ud i en ny grundfortælling for hele By- og Kulturforvaltningen. Herudover arbejder vi med forbedring af det tværgående arbejde, med at styrke den sociale sammenhængskraft og med at definere tydelige roller, ledelsesrum og ansvarsfordeling på de forskellige ledelsesniveauer i forvaltningen. Det er en spændende, langstrakt og grundig proces, der kræver involvering fra alle dele af forvaltningen. Det er nødvendigt, for at vi kan komme frem til et godt og solidt resultat.
Stillingen som funktionsleder
Som funktionsleder for Energi & Vedligehold får du ansvaret for styring og prioritering af vedligeholdelsesplaner for kommunens ca. 530 ejendomme.
Udover traditionel energistyring og -optimering og vedligehold indeholder funktionen også et aktuelt stort fokus på brandsikkerhed sfa. skærpede krav i Bygningsreglementet fra 2018 til dokumentation af kontrol af passiv brandsikring mm. I den sammenhæng er Energi & Vedligehold en af nøgleaktørerne i at sikre korrekt anvendelse af bygningerne i tæt samarbejde med de mange brugere og øvrige kollegaer inden for ejendomsområdet.
Som funktionsleder for Energi og Vedligehold refererer du til kontorchefen for Byggeri & Vedligehold, der refererer til afdelingschefen for Økonomi, Ejendom og Digitalisering. Du bliver tæt lederkollega med funktionslederen for Byggeri, og overordnet bliver du del af et bredt ledelsesteam i afdelingen, der alle har det til fælles, at de står i spidsen for understøttende funktioner enten internt i forvaltningen eller for vores kollegaforvaltninger.
Om Energi og Vedligehold
Energi og Vedligehold består af ca. 20 medarbejdere fordelt på 4 energikonsulenter, ca. 15 bygningsvedligeholdere og en controller.
Funktionen har ansvaret for vedligeholdelsen af Odense Kommunes ca. 530 ejendomme med et budget på ca. 90 mio. kr. samt en række løbende anlægsrammer for ca. 40 mio. kr. Hertil kommer forbrugsafgiftsbudgettet på ca. 75-80 mio. kr. som fremadrettet administreres under Energi og Vedligehold.
Energi & Vedligehold agerer som repræsentant for bygningsejeren og arbejder tæt sammen med brugerne af bygningerne og øvrige funktioner i forvaltningen inden for ejendomsområdet.
Om 2 til 5 år skal du have bidraget til at Vedligehold er kendetegnet ved at:
- arbejdsgange er digitaliseret og der arbejdes efter standarder
- tidsregistreringen er en naturlig del af driften
- medarbejdere kan oversætte og formidle deres faglighed til et brugerperspektiv
- der arbejdes i helheder på tværs i forvaltningen og mellem forvaltningerne
- have inddragende og gennemsigtige processer i prioriteringen af opgaver /driften
- et løbende opdateret årshjul for de løbende driftsopgaver, der går på tværs af kommunen og det politiske niveau. (fx BR18, løbende anlægsrammer mv.)
- bidrage til den vedtagne økonomistyring
- vedligeholdelsesniveauet for kommunens bygninger sker efter en metode, der står mål med formålet
- der tænkes ”vores” (ikke ”mit”) i opgaveløsningen
- der er god sammenhæng mellem kompetencer og opgaver.
Ledelse
I By- og Kulturforvaltningen lægger vi stor vægt på ledelsesudvikling og har i øjeblikket fokus på definere og udvikle lederrollen på alle ledelsesniveauer. Vores udgangspunkt er Odense Kommunes ledelsesgrundlag: "God ledelse … gør forskel" som konkretiserer, hvordan vi i Odense Kommune forstår god ledelse. Som leder skal du skabe effekt sammen med borgere, virksomheder og brugere, og du skal sikre de bedst mulige rammer for, at medarbejderne kan løse kerneopgaven og trives på arbejdspladsen. For at opnå det lægger ledelsesgrundlaget op til jævnlige refleksioner over spørgsmålene: Hvem vil jeg gøre forskel for? Hvilken forskel vil jeg gøre? Og hvordan vil jeg gøre forskel?
Som en del af ledergruppen i Økonomi, Ejendom & Digitalisering bliver du en del af dette arbejde, men i udgangspunktet skal du kunne se dig ind i en ledelsestilgang, hvor du:
- har et tværgående syn på opgaver, opgavefællesskaber og samarbejde internt og eksternt
- kan oversætte fra politik til drift og omvendt
- sætter retning og rammer – og følger op på processer, opgaver og mål
- stiller krav til kvaliteten i opgaveløsningen så kontorets faglighed hele tiden udvikles
- sikrer en kultur, hvor der er psykologisk tryghed og løbende kompetenceudvikling i det daglige arbejde
- arbejder i helheder i den ledergruppe, du bliver en del af
- kan agere i krydspres og skabe mening.
Vi forventer, at du
- har en længerevarende faglig uddannelse indenfor byggesektoren
- arbejder selvstændigt og struktureret
- har erfaring med at arbejde i en politisk styret organisation
- har stærke skriftlige og mundtlige kompetencer, så du kan skabe mening i opgaveløsningen og bidrage til politiske sager og oplæg
- kan skabe praksislæring i en kompleks kontekst
- har ledelseserfaring i forandringer
- evner at uddelegere opgaver og følge op
- kan udvikle en driftsorganisation, mens der er sikker drift.
Herudover håber vi, at du
- får energi af at arbejde med drift og i spændingsfeltet drift og udvikling
- er optaget af at se og forstå dine medarbejderes handlinger og reaktioner
- er lydhør overfor solide, rationelle og gennemtænkte argumenter
- er bevidst om både dit eget og medarbejdernes vidensniveau i opgaver og samarbejder – og altid have øje på, at der kan være blinde vinkler
- på trods af de blinde vinkler tør træffe beslutninger i komplekse situationer
- altid ser ”vores” og ikke ”mit” i opgaveløsningen
- er tilgængelig og nærværende i både dialog og adfærd, så du skaber et trygt rum for læring og udvikling.
- En betydningsfuld og spændende hverdag med godt kollegaskab og udfordrende arbejdsopgaver
- Du bliver en del af engageret ledergruppe og med gode muligheder for udvikling af personlige og faglige kompetencer.
- Som funktionsleder bliver du en del af vores funktionsleder-netværk, som mødes 4 gange årligt.
Løn og ansættelsesvilkår i henhold til gældende overenskomst mellem KL og den forhandlingsberettigede organisation.
Vil du vide mere?
Du er velkommen til at kontakte chef for Økonomi, Ejendom og Digitalisering Lisbeth Wind Spenner på 23 31 77 68 og få yderligere oplysninger om stillingen.
Det praktiske
Der er ansøgningsfrist den 12. november. Vi holder 1. samtalerunde den 21. november og 2. samtalerunde den 28. november. Kandidater, som inviteres til 2. samtale vil blive bedt om at udfylde og modtage tilbagemelding på en personprofil i perioden mellem de to samtaler.
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Odense Kommune
-Virksomheden tilbyder:
Fastansættelse: fuldtid
-Arbejdsgiver:
Odense Kommune, Nørregade 36, 5000 Odense C
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 12-11-2023; - ansøgningsfristen er overskredet
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5927056