Energisk integrationsuddannelsesambassadør til integrationsindsatsen - barselsvikariat

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Er du initiativrig og igangsætter? Vil du gerne være med til at styrke indsatsen for at nedbringe ledigheden blandt flygtninge og indvandrere i Odense? Kan du få integrationsborgere i Integrationsgrunduddannelse (IGU) og skabe nye muligheder for dem? Er du handlekraftig, motiverende god til at danne relationer på tværs og evner du at motivere ledige til forandring? Er du god til at skabe kontakt til virksomheder og kreativ i din tilgang? Så skal du søge stillingen, som integrationsuddannelsesambassadører i Jobcenter Odense.

Om os
Ambitionsniveauet er højt i Odense Kommunes Beskæftigelses- & Socialforvaltningen. Ledigheden skal nedbringes. Vi har særligt fokus på at få minoritetskvinder i ordinære jobs via IGU (Integrationsgrunduddannelsen). Vi bruger ordningen som øvebane og har dermed en ambition om at øge antallet af IGU-pladser både id et offentlige og private regi. Vi tror på IGU er den rette vej til at få en tilknytning til arbejdsmarkedet.

Ansættelsen forankres i Beskæftigelses – og socialforvaltningens afdeling, Job & Karriere 3. Job & Karriere 3 er en afdeling bestående af jobrådgivere, administrative medarbejdere og Integrationsuddannelsesambassadører, samt to sprogkonsulenter. Alle med funktioner, der primært knytter sig til arbejdet med jobparate kontanthjælpsmodtagere, overgangsydelsesmodtagere og selvforsørgelses- og hjemrejseydelsesmodtagere. Fælles for alle er, at vi arbejder med det samme mål; at få borgere hurtigst muligt i selvforsørgelse. Integrationsuddannelsesambassadøren vil blive tilknyttet teamet med 3 IGU-ambassadører og 2 sprogkonsulenter, hvor der er garanteret en god faglig sparring og socialt samvær.

Om jobbet
Som integrationsuddannelsesambassadører hos os får du en helt afgørende rolle i borgernes vej ud af ledighed. Din hverdag vil være præget af variation, hvor du har borgersamtaler, 3-partssamtaler og selvfølgelig tæt kontakt med virksomheder. Du skal derfor være god til at kunne se borgernes ressourcer. Derudover skal du være god til at yde god service til virksomhederne. Du skal formå at skabe dynamik i processen for den enkelte borger, så denne oplever kontinuitet, bevægelse og klare definerede aftaler. Du skal således være både involverende og målrettet.

Jobbets opgaver vil bl.a. være at: 

  • Udføre opsøgende virksomhedskontakt primært i forhold til IGU- aftaler
  • Matche borgernes kvalifikationer og kompetencer med virksomhedernes behov
  • Tilrettelægge og afholde opfølgende virksomhedsbesøg med borgere og arbejdsgivere
  • Samarbejde med jobrådgiver og andre relevante samarbejdspartnere
  • Administrative arbejdsopgaver, herunder skriftlig afrapportering til jobrådgiver
  • Arbejde på baggrund af en systemisk og løsningsfokuseret tilgang
  • Være tovholder/brobygger mellem arbejdspladsen og borger
  • Støtte borger i at få skabt overblik og overskud i dagligdagen med henblik på personlig udvikling
  • Borger skal gøres medansvarlig i sin faglige og personlige udvikling og fastholdelses på arbejdspladsen
  • Hjælpe borger til at kunne håndtere barrierer, der kan forhindre deltagelse i arbejde eller uddannelse, og at støtte eleven i udvikling af egne ressourcer og kompetencer.
  • Planlægge egen arbejdsdag i samarbejde med arbejdspladserne og være fleksibel i forhold til akutte opgaver.
  • Støtte borger i tilegnelse af faglige kompetencer indenfor faget og med det, opbygge erfaring og selvtillid, som skal styrke den fremtidige arbejdsmarkedstilknytning.
  • Støtte arbejdspladsen med udfordringer der kan opstå i en ansættelse med IGU`er
  • Sikre borger er godt klædt på til en hverdag, hvor man går på arbejde
Vi lægger vægt på, at IGU- ambassadør har nedenstående kompetencer:
  • Relevant uddannelse/baggrund med erfaring inden for afholdelse af jobrettede samtaler og det gode møde med borgere
  • Har kendskab til målgruppen og motiveres af at de nye borgere opnår succes på arbejdsmarkedet
  • Vil arbejde med nytilkomne kvinder med manglende arbejdsidentitet
  • Besidder empati og evner at vende udfordringer til muligheder
  • Kreativitet, kvalitet og struktur i opgaveløsningen
  • Er struktureret, systematisk og opfølgende både i ”marken” og med administrative opgaver.
  • Trives i et tæt og forpligtende samarbejde med dine kolleger
  • Trives med mange og forskelligartede opgaver på samme tid uden at miste systematik og grundighed
  • Arbejde i en politisk styret organisation
  • Erfaring med eller viden om fx coaching, MI eller andre motiverende samtaleteknikker
  • Har erfaring med opsøgende virksomhedskontakt og med at skabe netværk og jobåbninger
  • Har gode kommunikations- og formuleringsevner såvel mundtligt som skriftligt
  • God til at samarbejde og indgå i et team med mange forskelligheder
  • Har kørekort
Vi tilbyder den rette kandidat:                                        
  • Et kollegialt miljø med en engageret og tværfaglig medarbejderstab, hvor sparring og feedback er en vigtig del af hverdagen
  • Et miljø, hvor borger er i centrum. Vi sætter borgernes værdier og ønsker i spil og står altid ved siden af med vores faglige sparring og støtte. Vi møder borgerne med respekt og har højt til loftet
  • Et arbejdsfællesskab, hvor vi har fokus på de aktiviteter og metoder, der giver effekt for borgerne
  • Et arbejdsmiljø, som udfordrer vanetænkning og som kræver faglighed, fleksibilitet og åbenhed over for nytænkning i løsningen af opgaver
  • En afdeling, hvor der arbejdes faktuelt, systematisk og målorienteret ift. at blive bedre og dygtigere
  • Nærledelse i form af 1:1-samtaler og løbende supervision
Herudover tilbyder vi en organisation i bevægelse, spændende arbejdsopgaver, samt dygtige kollegaer både i det nære og på tværs af hele Beskæftigelses- og socialforvaltningen. Vi lægger vægt på et arbejdsmiljø, hvor arbejdsglæden og det gode humør kan mærkes. Arbejdspladsen er beliggende centralt i Odense C, kun få minutters gang fra banegården.

Hvad er en IGU- ordning:
IGU er et kombineret forløb med praktik og undervisning til flygtninge eller familiesammenførte, der er fyldt 18 år og er under 50 år. Eleven kan have en opholdstid op til 20 år i Danmark. Det er et 2-årigt forløb med 23 ugers skoleundervisning og tilrettelagt som fuldtidsbeskæftigelse.

Løn & ansættelsesvilkår
Løn-og ansættelsesvilkår er i henhold til gældende overenskomst mellem KL og den forhandlingsberettigede organisation.

Vil du vide mere?
Du er velkommen til at kontakte afdelingsleder Ijlal Örs for uddybende oplysninger på  61 61 15 68.

Det praktiske
Ansøgningsfristen er den 25. april 2024 og vi forventer at afholde samtaler den 29. april 2024.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Odense Kommune

-Virksomheden tilbyder:

-Arbejdsgiver:

Odense Kommune, Tolderlundsvej 2, 3., 5000 Odense C

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 25-04-2024; - ansøgningsfristen er overskredet

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6029021

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet